Popričali smo s trojcem koji stoji iza brenda Crushboards, iz čije radionice izlaze kvalitetni i prekrasni longboardi, a primjerom pokazuju da prioritet tvrtki mora biti – održivost
Ova je škvadra, koja dijeli ljubav prema skateboardingu, drvenariji i dizajnu, jedno lijeno nedjeljno popodne 2018. godine došla na ideju pokretanja skate brenda u kvartovskom baru u Čakovcu. Danas je to anegdota koju prepričavaju svima koji žele znati njihovu ideju uspješnog poslovanja, a evo što su nama o tome ispričali Davor, Marko i Sanda koji već skoro tri godine vode uspješni skate apparel, gdje je okoliš visoko na listi
Kako vam je pala na pamet ova originalna ideja? Je li vam nešto nedostajalo u ponudi longboardova pa ste pomislili: ‘’Pa hajd’mo mi to raditi!’’ ili je nešto drugo bilo u pitanju?
Hvala na dojmu da je originalna. #srce. Ovaj brand je plod naše kreativnosti i, budući da dolazimo iz različitih profesija s već značajnim iskustvom ponaosob, osjetili smo da je vrijeme da pokrenemo nešto što utjelovljuje naše interese, a u uskoj je vezi s interesima naših poznanika i interesima iz našeg okruženja. Dizajnerica s osjećajem za emocije mušterija, kreativni programer koji je crtao patike kao dječak i pravnik koji radi modele aviona nam se učinilo kao dovoljno raznoliki i ujedno ozbiljni temelj za pokretanje branda koji nedostaje na ovim prostorima. Ukratko, želimo stvarati ono što svatko od nas na tržištu želi – realizaciju svojih ideja, i to nije floskula (smijeh).
Prije nego što ste postali Crush team, jeste li se međusobno poznavali, tko je u početku bio zadužen za što, a kako vaša zajednica funkcionira danas?
Da, između Marka i Davora postoji spona još od djetinjstva, jer su, takoreći, zajedno odrastali, a Sanda je po prirodi stvari postala dio tima i prije nego je tim postojao. Svi smo se uvijek kretali unutar kreativnog dijela čakovečke „underground“ scene – štogod to svakom dobronamjernome čitalacu značilo – pa u tom duhu nastojimo cijeniti ono što je svaki od nas unio u ovaj projekt. Svatko od nas unosi nešto što je dječačko/djevojačko i to nam je okosnica za razvoj, uzajamnu kritiku i osvrt na prošle aktivnosti i buduća područja koja želimo realizirati. Kao što se da zaključiti, ne postoji stroga podjela na funkcije. Ali ako baš želite, Sanda je dizajnerica, Marko je community manager, a Davor je stolar. Ili kako se to korporativnim rječnikom kaže: Sanda je CVO, Marko CEO, a Davor CTO.
Je li bilo ikakvih problema u početku, od kreiranja longboarda, do dizajna i nabavke materijala?
Zahvaljujući Sandinom angažmanu izbjegli smo neke prepreke koje ljudi nailaze kod brendiranja – u smislu traženja dobavljača za materijale za majice, bedževe, stickere i sl. Marko je uvijek spreman na komunikaciju tako da putem društvenih mreža radi na marketingu koji nas značajno pozicionira u branši, dok je nabava materijala imala svoje porođajne muke, ali vjerujemo da smo uspostavili nabavni lanac koji je povoljan za naš brand. Naravno, tu ne stajemo i radimo na „ozelenjivanju“ naše proizvodnje – osim što su naše majice izrađene od organskog pamuka – želimo što je više moguće imati održivu proizvodnju svih dijelova našeg branda.
Kako izgleda cijeli proces izrade longboardova, koliko vam je potrebno za ručnu izradu jednog longboarda?
Proces izrade je u ovom dijelu donekle jednostavan jer smo ranije izradili kalup koji je potreban za izradu longboardova. Puno sati smo utrošili u razmatranje najboljih dimenzija, varijacija, geometrije i ostalih parametara daske da bismo bili konkurentni. Smatramo da ne treba prestati učiti i biti konkurencija konkurenciji. Nadamo se da ćemo to dokazati. Daska se sklapa, ovisno o željama kupaca, od 3 do 4 sloja furnira, kombinirano sa staklenim vlaknima ili karbonom. Varijacije tim materijalima utječu na svojstva daske, no to kupac bira ovisno o svojim preferencijama vožnje daske. Koristimo dvokomponentnu epoksidnu smolu u spajanju svih navedenih komponenti, a završna obrada zna varirati, no u prosjeku nam treba 3-5 dana po dasci prema postojećim uvjetima.
Jeste li se plasirali ili razmišljali o plasiranju na inozemno tržište?
Nije pitanje plasiranja na strano tržište, već pitanje stvaranja prepoznatog pristupa na stranim tržištima. Smatramo da se personaliziranim pristupom trgovini (IG, FB, Pinterest i sl.) izbrisala ideja da postoji strano tržište pa utoliko nismo ograničeni time da bismo trebali biti ili ne biti orijentirani na strano tržište. Vjerujemo u našu ideju i nadamo se da će to kupci prepoznati, neovisno gdje se fizički nalaze.
Je li linija odjeće isto u startu bila prisutna kao ideja ili je došla kasnije? Otkud nabavljate tkanine, tko je zadužen za dizajn?
Ideja za Crushboards je bila kompletna od prvog razgovora o zasnivanju skate – apparel branda. Između nas, osjećamo da imamo dovoljno vizije i kompetencije da proguramo proizvode super dizajna i visoke kvalitete izrade. Tkanine i majice se printaju kod našeg partnera u Zagrebu, a sama odjeća je od organskog pamuka iz Turske. Dizajn logotipa i printeva za majicu radi naša talentirana Sanda.
Na vašoj je web-stranici i Instagramu spomenuta i stavka održivosti, koja je sve važnija i brendovima i kupcima. Na koji ste način održivi?
Što se tiče naše linije odjeće mi ne vjerujemo u fast fashion i željeli bismo da proizvodi koje prodajemo imaju trajniju vrijednost, i iz aspekta dizajna i odabira materijala. Sličnu filozofiju primjenjujemo i u izradi dasaka gdje se uskoro planiramo uključiti u buy a board & plant a tree inicijative. Također, prijevoz na vlastiti nožni pogon umjesto korištenja motora, pa čak i električnog, je korak prema održivom.
Osim longboardova i linije odjeće, hoćete li krenuti s još kojim proizvodom?
Trenutno na našem web-shopu osim boardova i odjeće možete kupiti značke i naljepnice s našom maskotom Hazle. Planovi su nam veliki, ali planiramo biti fokusirani na proizvodnju i prodaju najboljih mogućih artikala – iza kojih stojimo 100%.
Foto: Crushboards tim