Iako u posljednje vrijeme često susrećemo ove pojmove kad je riječ o budućnosti modne industrije, mnogi zapravo ne znaju da postoji razlika između etične i ekološke mode te slow-fashiona.

Od toga da smo prije 70-ak godina mogli vidjeti tek četiri sezone odjeće u godini, pa sve do 52 ‘’mikro’’ sezone kojima svjedočimo danas, dokaz je da je fashion industrija zaslužila predznak ‘’fast-’’. Iako nam te silne kombinacije donose više mogućnosti, brza moda štetno djeluje i na osobe, i na društvo, a nije zadovoljan niti naš planet. Upravo su zato riječi ‘’slow’’, ‘’ethical’’ i ‘’eco’’ počele doletavati posljednjih godina kao odgovor na rasipništvo u modnoj industriji. Kakvo rasipništvo, pitate se? Pa evo: sedamdeset i pet posto modne zalihe i otprilike 11 milijuna tona tekstila godišnje završi na odlagalištima. Podaci Ureda za čvrsti otpad Agencije za zaštitu okoliša otkrili su da jedna osoba godišnje u prosjeku odbaci 68 kilograma odjeće u Americi. A da ne spominjemo da je za izradu jednog odjevnog predmeta potrebno nekoliko stotina litara vode, koja u sve većem broju država oskudijeva. Navigiranje svim tim pojmovima nije uvijek jednostavno – prvenstveno jer se ovakav ‘’label’’ pojavio praktički nedavno, a i načini poslovanja brojnih tvrtki toliko su uhodani da će promjene koje će uvoditi morati biti gradacijske. Kako biste u budućnosti znali što znače natpisi brojnih brendova koji se okreću održivijim načinima poslovanja i znali što kupujete, pogledajte razlike u pojmovima koji će sigurno biti još dugo dio naše modne shopping-svakodnevice.

Etička moda

Počinjemo s ovom ‘’etiketom’’ jer predstavlja krovni pojam koji se koristi za modna poslovanja koja ne krše ljudska prava niti prava životinja, a niti radnička – od dizajna do proizvodnje te transporta, jamče da ne pribjegavaju neetičkim praksama. Fashion Revolution je globalni pokret koji već sedam godina organiziraju Tjedan modne revolucije, potaknuti nesrećom koja se dogodila u Bangladešu. Naime, u tvornici odjećom Rana Plaza zbio se požar, zbog čega je umrlo više od 1000 ljudi, a još je duplo toliko njih ozlijeđeno, što je ovaj strašan događaj smjestio na četvrto mjesto najveće industrijske katastrofe u povijesti. Žrtve su bile uglavnom mlade žene i radile pod nemogućim uvjetima, zbog čega se ovaj pokret danas glasno bori za etička načela u modi. Ako vas zanima dodatno o radu ovog pokreta, kao što kažu o stanju modne industrije danas, intervju s ekipom iza Fashion Revolution moći ćete pročitati u nadolazećem tiskanom izdanju Grazije, koji vas na kioscima čeka 20. veljače.

Ekološka moda

Kad je neki brend ‘’eco-friendly’’, to znači da se njihov oblik poslovanja trudi smanjiti utjecaj proizvodnje odjeće na okoliš. Osim poslovanja, i vi kao osoba možete biti eco-friendly – kupovati kvalitetniju odjeću, a ne više odjevnih jeftinijih komada koji vam počnu služiti kao krpe za brisanje prašine kroz pola godine, podržati brendove koji u svom poslovanju imaju etičko i ekološko poslovanje. Kad se spominje ekološko prihvatljivo poslovanje, katkad ćete naći i termin ‘’greenwashing ”. On se odnosi na modne tvrtke koje tvrde da su njihovi proizvodi ekološki prihvatljivi, a često nisu. Zašto se tvrtke plasiraju kao ‘zelene’? Jer se potrošači osjećaju bolje kada kupe nešto što ima takvu oznaku iako to tako ne mora biti u stvarnosti. Stoga će se u budućnosti morati uvesti regulative koje će braniti tvrtkama da samo tako ‘’nalijepe’’ etiketu održivoga i zelenog, iako je to daleko od istine. Dotad, informirajte se o brendu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by MARIJA KULUSIC (@marija_kulusic)

Slow-fashion

Brojni stručnjaci smatraju da je spora moda, suprotnost onoj brzoj, budućnost koju ćemo jedva dočekati. Njezina obilježja su: manje proizvedena odjeća, manje otpada, više etičkih praksi, dulji raspored proizvodnje te kvalitetni odjevni i bezvremesnki komadi koji će bez problema izdržati zub vremena. Zagovornici fast-fashiona zagovaraju čak i posebno dizajnirane ormare, kreirane po kapsulama/spremnicima za svaku sezonu. Cilj takvih osobnih kolekcija je posjedovati izrazito kvalitetne modne kombinacije koje međusobno odlično izgledaju, a sveukupno posjedujemo manje odjevnih komada. Ključna načela su: osobni stil, kupnja usmjerena na temelju onoga što volite a ne prolaznih trendova i ono najvažnije – kvaliteta.

 

Fotografija: Athina Kourda, Unsplash