Imaju li vaši kolege zapravo loš dan ili su zapeli u toksičnom ciklusu? Stručnjaci otkrivaju četiri toksične osobine na koje biste trebali pripaziti
Znate one osobe koje vam ulete u ured i krenu ravno prema svome stolu dok im para izlazi iz ušiju? Sve što ste vi željeli jest malo mira da koncentrirano riješite neke zadatke, ali sada već 30 minuta slušate kolegicu i njezine tračeve o tome kakav je gnjavaža Jan, zašto ju njezin šef “ima na piku” jer joj ne odobrava slobodne dane i kako je užasno potplaćena pa se od nje zapravo ne može očekivati da dobro obavlja svoj posao.
Kimate glavom jer znate da ćete vi, ako se ne slažete s njom, sutra ujutro biti osoba koju će drugima tračati. Nažalost, puno je ovakvih i sličnih situacija i “otrovnih” suradnika s kojima se susrećemo na radnome mjestu.
Upoznajte znakove toksičnih suradnika
Imaju li takvi kolege zapravo loš dan ili su zapeli u toksičnom ciklusu? Stručnjaci otkrivaju četiri toksične osobine na koje biste trebali pripaziti:
Kronična negativnost: Svi smo s vremena na vrijeme mrzovoljni, ali ako je vaš kolega stalno negativan negativna i uvijek mu je “čaša poluprazna”, moral i atmosfera u vašem timu nije na visokoj razini.
Ogovaranje: Ok, svi ponekad volimo čuti neki dobar trač, ali problem nastaje kada to ode predaleko. Suradnici koji rado dijele povjerljive informacije ili šire glasine štete ugledu i odnosima u radnom timu, a mogu izazvati i ozbiljne sukobe.
Nefleksibilnost: To ne znači da nemate granica. U ovom slučaju, nefleksibilnost postaje toksična kada nekoga čini nesklonim novim metodama i idejama, kad sprječava napredak i koči članove tima otvorenog uma.
Pretjerano natjecateljski: Zdravo natjecanje je dobro, ali ne nauštrb timskog rada. Netko tko svoje kolege smatra kompetitivnim, a ne suradnicima, narušavat će timski rad i uspjeh.
Kako se nositi s “otrovnim” kolegama
1. Postavite jasne granice
Zapamtite, to ne znači da ste nefleksibilni unatoč tome što bi nefleksibilni suradnik možda želio da vjerujete u to. Uljudno, ali odlučno postavite svoje granice i udaljite se od kolege rekavši mu da se morate vratiti poslu. Ako vas baš pita za mišljenje, recite jasno da ne spekulirate o stvarima o kojima ne znate ništa ili dovoljno i da imate prepun inbox mailova na koje morate odgovoriti.
2. Vježbajte emocionalnu nevezanost
Ovo je teško, pogotovo ako volite svoj posao i stalo vam je da ga što kvalitetnije odradite. Međutim, toksična situacija ili ne, morate shvatiti da su stvari – poput teških ljudi – izvan vaše kontrole. Teške osobe su takve kakve jesu i vi ih ne možete “popraviti”. Zato se usredotočite na održavanje neutralne, uravnotežene reakcije kad pokušavaju provocirati – ako ne reagirate, ni oni nemaju na što reagirati.
3. Aktivno slušajte kolegu
Kada dođe do sukoba, često popuste sve naše kočnice i možemo izgovoriti stvari koje možda i ne mislimo. Na kraju krajeva, morate iznijeti svoje pritužbe. No jedna od najboljih stvari koje zapravo trebate napraviti u odnosu na otrovne kolege jest – slušati. Poslušajte njihove pritužbe, ali ne dopustite da vas uvuku u svoju negativnost i emotivno utječu na vas. Tako ćete donekle doprinijeti “deeskalaciji” situacije jer će vaši kolege bit zadovoljni da ste ih poslušali.
4. Ograničite osobne interakcije
Samo zato što morate sjediti pored njih ne znači da ste obavezni biti “najbolji prijatelji” s posla. Ograničite svoje interakcije s toksičnim suradnikom onoliko koliko je razumno, a da pritom ne ometate niti jednu od svojih sposobnosti da obavljate zajednički posao. A ako trebate razgovarati s njima, neka to bude povezano s poslom.
5. Ne shvaćajte to osobno
Da, ono što su maloprije rekli doista vas je pogodilo, ali pokušajte biti emocionalno odvojeni i sebi govorite – ovo nije osobno. Podsjetite se da je toksično ponašanje odraz problema vašeg suradnika, a ne vaše vrijednosti!
6. Imajte život izvan posla
Sve je u ravnoteži između posla i privatnog života, zar ne? Stoga se pobrinite da imate što raditi prije i poslije posla, bilo da se radi o novom hobiju, uključivanju novih vježbi u vašu kućnu rutinu ili druženju s prijateljima i obitelji. Uostalom, stručnjaci često ističu kako je “bavljenje aktivnostima i poslovima koje volimo – stup brige o sebi”.
7. Ostanite usredotočeni na rješenje
Kad se netko sukobi, lako je vrijeđati jedno drugo, žaliti se i samo dodatno pogoršati probleme. Umjesto toga, primijenite taktike broj dva i pet, a zatim se usredotočite na djelotvorne korake. Ako otrovni suradnik nastavi spominjati probleme, pokušajte usmjeriti razgovor prema praktičnim koracima za njihovo rješavanje. Primjerice, pitajte ih što planiraju učiniti u vezi sa svojim pritužbama. To obično zaustavlja prigovaranja i ogovaranja.
8. Pronađite zajednički jezik
Čini se malo vjerojatnim, ali ako možete pronaći neku zajedničku točku, poput zajedničkog cilja, projekta ili interesa, neka vaši razgovori budu usredotočeni na te teme i upotrijebite ih za ponovno kalibriranje ako vaš otrovni kolega počne brbljati o tome koliko mrzi svog šefa ili drugog kolegu.
9. Nemojte izbjegavati izravnu konfrontaciju
Dok smo mlađi ili impulzivno reagiramo i kad treba i kad ne treba ili se bojimo suprotstaviti kolegama, no s godinama stječemo “mudrost” i više samopouzdanja te naučimo – da ako se radi ispravno (čitajte: pristojno, s poštovanjem, s dobrim namjerama), suočavanje je pomoć, a ne prepreka. Razmislite o tome – sukob nije ono čega se bojite… nego kako će ljudi reagirati. Stoga nemojte to shvatiti osobno, emocionalno se odvojite i pripremite za razgovor/odgovor.
Nažalost, česti su slučajevi kad netko odluči šutke trpjeti nečije loše ponašanje, nadajući se da će se riješiti samo od sebe, umjesto da se ljubazno suoči s tom osobom i postavi granice. No takav pasivni pristup zapravo češće dovodi do povećane frustracije. Ne postavljajući jasne granice ili izražavajući zabrinutost, nenamjerno omogućujete da se toksično ponašanje vašeg kolege ili kolegice samo nastavi.
10. Ne upuštajte se u slično “otrovno” ponašanje
Kad se netko počne žaliti ili ogovarati, vi se priključite emotivno i s komentarima pa na kraju završite ogovarajući kolege podjednako kao i “otrovni” suradnik? Koliko god to primamljivo ili refleksno bilo, nikome ne činite uslugu oponašajući ista toksična ponašanja kao vašeg kolege. Takav pristup samo produžava negativnost i dodatno degradira radno okruženje, a umjesto da riješite problem, i vaše otrovno ponašanje čini vas jednako odgovornim za doprinos lošoj atmosferi na poslu. To također uništava i vaš profesionalni ugled, jer vas drugi mogu vidjeti kao dio problema, a ne kao rješenje.
Foto: CoWomen