Lu Yushun – Prekrasna priroda, Čežnja srca, linije koje teku, 2019.

 

“Zanesenost slikanja tušem” – izložba Kineske nacionalne akademije likovnih umjetnosti

Nakon što je u travnju ove godine otvorena izložba “Učenjaci drevne Kine: U potrazi za životom i duhom” u Klovićevim dvorima u Zagrebu na kojoj su posjetitelji mogli upoznati konfucijansku tradicionalnu kulturu koja najvećim ljudskim idealom podrazumijeva “rad na sebi, uspješan obiteljski život, upravljanje državom i održavanje mira među narodima”, duh estetike i filozofske misli, ali ujedno i kineske kulture i likovne umjetnosti od 23. kolovoza mogu dublje spoznati i Dubrovčani na izložbi Kineske nacionalne akademije likovnih umjetnosti iz Pekinga koja je prošli tjedan svečano otvorena u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik. Na otvorenju su govorili Tonko Smokvina, ravnatelj Umjetničke galerije Dubrovnik, Ji Lianbin, potpredsjednik Kineske nacionalne akademije likovnih umjetnosti, Mato Franković, gradonačelnik Grada Dubrovnika, Xu Erwen, veleposlanica Narodne Republike Kine u Republici Hrvatskoj, a izložbu je službeno otvorila Nina Obuljen Koržinek, ministrica kulture Republike Hrvatske.

Liu Jian – Dubrovnik, 2019.

U okviru Godine kulture i turizma između Republike Hrvatske i Narodne Republike Kine otvorena je izložba pod nazivom “Zanesenost slikanja tušem” na kojoj će se domaći i inozemni posjetitelji moći upoznati sa stoljetnom kineskom tradicijom slikanja tušem i to kroz djela suvremenih kineskih umjetnika.

U kineskoj tradicionalnoj kulturi, čovjek i priroda su tijesno povezani. Poštovanje i harmoničan suodnos s prirodom prožimaju se u tradicionalnom svjetonazoru o čovjeku kao integralnom dijelu prirode. Od samih početaka slikarstvo je bilo primarno područje u kojem su umjetnici koristili motive iz prirode poput stabla, planina, rijeka i potoka, cvijeća i životinja kako bi izrazili svoje misli i osjećaje. Individualni potez kista tušem govorio je promatraču kakav je čovjek koji je naslikao djelo.

Yao Dawu – Čarobna zemlja II, 2019.

Radovi predstavljeni u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik izvedeni su u tehnici tuša pod izravnim utjecajem stroge kineske tradicije slikanja tušem, no ujedno su stavljeni u kontekst današnje globalizacije. Izložbom se nastoji prikazati kako slikanje tušem, kao jedinstveni oblik kineske slikarske tradicije, ide u korak s vremenom, problematizirajući teme suvremenog života, te istražujući duhovne kušnje današnjeg čovjeka, ali ujedno pružajući prostor vrlo važnoj ulozi umjetnosti u razvoju ljudske civilizacije. Djela karakterizira spoj duha i pokreta koji u kratkom trenutku inspiracije prenosi snagu i dubinu osjećaja u umjetnički izričaj.

Zhang Jiangzhou – Izblijedjeli cvijet, 2012.

Organizatori ističu kako su svi predstavljeni radovi usko povezani s tradicionalnim kineskim slikanjem tušem, no istovremeno ih karakteriziraju različiti estetski standardi te jezični oblici koji sugeriraju slobodne misli i različite osobnosti samih autora. Umjetnici koristeći klasične motive poput planina, rijeka, cvijeća i ptica izražavaju svoju duboku zabrinutost za čovječanstvo. Obrađujući univerzalne motive umjetnici predstavljaju svoje jedinstvene ideje o političkim, kulturnim, jezičnim i duhovnim pitanjima kao i o problemima globalizacije.

Yao Dawu – Čarobna zemlja, 2019.

Cilj posjete kineskih umjetnika i cjelokupnog projekta prezentacije izložbe je povezati Grad Dubrovnik i Republiku Hrvatsku s Narodnom Republikom Kinom, te otvoriti prostor novim međunarodnim suradnjama između dvije države, a ujedno predložiti i daljnje izložbe hrvatskih umjetnika u Kini. U nadi da će ova suradnja uroditi plodom na obostrano zadovoljstvo uključenih zemalja, srdačno vas pozivam da posjetite ovu jedinstvenu izložbu koja nudi rijetku priliku upoznavanja drevne kulture Kine kroz aktualnost njezinih suvremenih autora.

Fotografije s otvorenja izložbe, autor fotografija Miho Skvrce: