Tema Praškog kvadrijenala 2023. glasi “RARE” i poziva sudionike da prikažu umjetnost koja izranja iz ideja, materijala, umjetničkih pristupa i dizajnerskih praksi koje se povezuju s ljudskom razinom unutar svojeg okruženja, odnosno sa specifičnosti mjesta i situacija u kojima ona nastaje.
Tijekom otvorenja i prvog dana Praškog kvadrijenala, izložba je imala i izvedbenu komponentu, gdje je sam Matija Ferlin u prostoru, u interakciji s eksponatima i publikom, što se također može vidjeti na dijelu fotografija koje slijede. Uz hrvatsku izložbu Matija Ferlin & Mauricio Ferlin: But I Am Alive otisnut je i katalog čiju digitalnu verziju možete besplatno preuzeti ovdje.
Matija Ferlin & Mauricio Ferlin: But I Am Alive
U svom magnum opusu, predstavi “Sad Sam Matthäus”, dva brata zapletena u umjetnosti, Matija i Mauricio Ferlin jukstaponirali su svoju osobnu i obiteljsku povijest s Kristovom mukom, koristeći “Muku po Mateju” Johanna Sebastiana Bacha kao referentnu osnovu. Hrvatska izložba na Praškom kvadrijenalu 2023. ovu složenu izvedbu transponira u instalaciju, mrtvu prirodu.
Matija i Mauricio Ferlin – prvi međunarodno istaknuti suvremeni plesač i koreograf, drugi dizajner širokog spektra – nerazdvojno surađuju već gotovo dva desetljeća. Dijeleći zajedničku viziju, a istovremeno tumačeći jedan drugoga, svaki novi projekt u njihovoj suradnji korak je naprijed.
Premijerno izvedena 2021., solo predstava “Sad Sam Matthäus” sažima elemente dramskog i postdramskog kazališta, kao i suvremene plesne i izvedbene umjetnosti, spajajući, preklapajući i suprotstavljajući Bachovu “Matthäus-Passion”, “BWV 244” s umjetnikovom vlastitom i obiteljskom povijesti i mitologijom proizašlom iz surovog geopolitičkog konteksta i bukoličkog, ali izazovnog prirodnog okruženja.
Temeljna premisa prostornog koncepta hrvatske izložbe na Praškom kvadrijenalu 2023. osmišljena je na antagoniziranju, ali i prožimanju unutarnjeg i vanjskog, društvenog i individualnog, intimnog i javnog, polikromatskog i monokromatskog, scenskog i proceduralnog.
Stoga ova prostorna dispozicija predstavlja ogoljelu scenografsku praksu dok, naizgled paradoksalno, zadržava višeslojnost izvorne izvedbe. Detaljno razrađeni artefakti, pronađeni i prirodni objekti postavljaju se u izložbeni kontekst u svom izvornom obliku, pri čemu dosežu sljedeću strukturnu razinu odnosa unutar svojih povijesnih, društvenih i kulturnih nasljeđa.
Taj prijenos konteksta, iz izvedbe u izložbu, ne oduzima im vitalnost i autentičnost ili „rijetkost“ koji imaju na pozornici, upravo zato što se njihova funkcija ne iscrpljuje izvedbom. Naprotiv, izvedba pridonosi njihovoj kvaliteti i specifičnoj težini. Jednom tako oslobođeni, ovi objekti ne bježe iz svog izvornog konteksta – oni ga zapravo ponovno sastavljaju, rekonstruirajući životnost izvedbe i njezinih autora. Naslov But I Am Alive stoga nije samo deklaracija. To je, na svoj način – poziv.
Izložba se može pogledati do 18. lipnja na manifestaciji Prague Quadrennial 2023. u Pragu.
Fotografije: Camilo Rivera