Seksipil, luksuzni party komadi, slow fashion i etičko poslovanje. Što spaja sve te, naizgled nespojive pojmove? Odgovor je vrlo jednostavan: ukrajinski brand Cultnaked, kojeg je prije pet godina u Lvivu osnovala superuspješna Mary Furtas.
Mary unatoč mladoj dobi, iza sebe ima i jako uspješnu karijeru modne fotografkinje, a s brendom Cultnaked doslovno osvaja svijet, i to unatoč činjenici da u zemlji u kojoj produciraju kolekcije i dalje nažalost vlada ratno stanje. Kako ona i brend proživljavaju teške ratne dane, te čemu se ipak nada, pročitajte u ekskluzivnom intervjuu koji slijedi. Dotakli smo se i vedrijih tema, Mary nam je otkrila i kako je došlo do suradnje s najvećim zvijezdama, te otkrila priče iza sad već kultnih komada brenda: Killa hlača i skort suknji-hlača.
Na početku, reci nam nešto o sebi. Vidjela sam da si radila kao modni fotograf za ukrajinski Vogue i Harper’s Bazaar. Kako je to sve počelo, kad si otkrila ljubav prema modi?
Modu sam otkrila prilično rano, već kad sam imala 8 godina počela sam se zanimati za nju, pa kad sam trebala odlučiti što ću studirati odlučila sam se za modnu fotografiju. No, od studija sam odustala već nakon prve godine, jer sam odmah htjela započeti karijeru. Kad sam imala 21 godinu, osvojila sam natjecanje Fashion Forward koje je organizirao Harper’s Bazaar- to je veliko natjecanje u Ukrajini za modne fotografe i stiliste. Istog mjeseca počela sam raditi i za ukrajinski Vogue, snimati editorijale, no nakon nekog vremena shvatila sam da me zanima i modni dizajn, te sam osnovala Cultnaked.
Kad si osnovala brend?
U travnju 2018., dakle prije pet godina, kad sam imala samo 25 godina. Prvotna ideja je počela od toga što su me ljudi stalno pitali što nosim, pa je ideja brenda bila prodavati komade kakve i sama volim nositi. Ja sam u to vrijeme bila svojevrsna influencerica, Instagram je tad tek počinjao biti popularan u Ukrajini, imala sam oko 27 tisuća followera. Znali su me zbog moje fotografske karijere, bila sam jedna od najbolje plaćenih fotografkinja u Ukrajini. No unatoč popularnosti u Ukrajini, glavno tržište za brend ipak sam zamišljala u Americi, u smislu publike za koju sam mislila da bi bila idealna za moje komade. To je i veće tržište, a i moja estetika je odgovarala onome što se nosi u New Yorku i Los Angelesu. Inspiriralo me ono što sam lajkala još od mlađih dana- Tom Ford u Gucciju i Saint Laurentu, suptilan seksipil, pomalo edgy, samouvjerena ženstvenost. Sad je ta estetika jako popularna, ali 2018. kad smo mi počinjali, u modi je bila tkz. „ugly fashion“, „ Me too“ pokret je bio na vrhuncu, pa svi su htjeli biti jako intelektualni i aseksualni, a mi smo baš htjeli potaknuti žene da se izraze kroz svoju seksualnost i ne boje se, da budu što god žele i da im nitko ništa ne može.
Estetika brenda je „luksuzni partywear“, a moto „ Dance like everyone is watching“…
Ja sam bila velika partijanerica, puno sam izlazila i voljela plesati. Prvi komad koji smo predstavili bio je tkz. skort- mini suknja koje je imala kratke hlačice ispod. Hlačice se ne vide ispod suknje, ali sprječavaju da u plesu otkrijemo previše. Moto je bio i „plesati na stolu“ jer su omogućavale upravo to- slobodno plesanje bilo gdje. Od tud je nastao i glavni moto brenda, od tog prvog skorta, koji je i danas jedan od najprodavanijih komada. I većina naših haljina ima taj detalj, zapravo su kombinezoni sa skrivenim hlačicama
Drugi popularan komad su Killa hlače. Kako su one nastale?
One su nastale u vrijeme Covid pandemije, ljudi baš nisu partijali, pa sam se pomalo zabrinula što će biti s brendom. Ljudi su i dalje kupovali, ali manje naše skortove, a više topove, pa sam vidjela da moramo izbaciti nešto novo. Tada sam i zatrudnila, i htjela sam dizajnirati nešto što bih sama mogla nositi, što se može nositi i po zimi, svaki dan. Našla sam tkaninu od veganske kože koja je izgledala jako cool, i rekla sama sebi- ajmo napraviti savršene kožne hlače. Mislim da smo uspjeli jer sjajno stoje, i jako su brzo postale popularne. Njihova posebnost je i što su prilagodljive- materijal možete vrlo lako sami skratiti, neće se pariti. Dolaze u dugačkoj formi, ali ih možete skratiti po želji, do gležnja ili kako god. Na našem Instagramu imamo video kako to lako napraviti. Počele su ih nositi i brojne poznate osobe, poput Kendall Jenner i Ariane Grande.
Da, vidjela sam. Kako ste došli do njih? Da li ste imali Pr agenciju u Americi ili tako nešto?
Ne, jednostavno su nas otkrili preko Instagrama. Njihovi stilisti su nas sami kontaktirali. Mnoge influencerice su nosile Killa hlače pa su nas i preko njih otkrili. Oni uvijek traže nove, cool brendove za svoje klijente.
Zanimljiv je odabir vaših materijala- uvijek imate inovativne, ekološke tkanine?
Da, većina naših tkanina, koje nabavljamo većinom u Italji i Portugalu, ima nešto napredno u sebi, s ciljem održivosti. Nove zanimljive materijale tražimo na sajmovima tekstila poput Premiere Visiona. Većina naše veganske kože je reciklirana plastika. Posljednji materijal koji smo upotrijebili je jako zanimljiv- prah od kože koja se vodom lijepi na žersej. To je najnovija tehnologija, taj materijal se smatra pravom kožom, ne imitacijom. Sastoji se od 50% prave kože, 50% tkanine. Taj prah nastaje pri proizvodnji kože i od njenih ostataka. Materijal izgleda kao prava koža. Težimo održivosti, ali nijedan brend naravno nije 100% održiv, zapravo ne volim da nas zovu održivim brendom, jer kad bismo bili totalno održivi, ne bismo nakraju ništa niti proizvodili.
Najnoviji vaš komad su Boy hlače, nešto šireg kroja?
Da, one imaju i niski struk, a kod njih je super što su od rastezljivog materijala koji se raširi tamo gdje treba, na oblinama. Svi koji su ga vidjeli uživo i isprobali, svi stilisti, žele ih kupiti za sebe jer super stoje. I one su prilagodljive u dužini, kao i Killa. Dolaze i u verziji s uzorkom krokodilske kože.
Iako ne volite da vas zovu održivim, vi ste slow fashion brand. Što to točno znači u vašem slučaju?
Većinom proizvodimo po narudžbi. Znamo što se prodaje, pa se možemo pripremiti. Imamo komade koje uvijek prodajemo, hit modele koje ne dajemo na sale, nego su uvijek dostupni neovisno o sezoni. Proizvodimo i od tkz „dead stock“ materijala, viškova od poznatih brendova poput Gucci etc. Iskoristimo sav materijal, i kad se rasproda to je to. Imamo naš atelier i tvornice s kojima surađujemo, oboje u Ukrajini. Na početku smo u našem atelieru počeli kreirati narudžbu čim bi došla, sve napravili i bili gotovi za jedan dan i spremni za slanje. Sad u atelieru krojimo, stvaramo probne i posebne modele, a ako je veća narudžba, proizvedemo ih u tvornicama s kojima radimo, koje su također u Lvivu. Važno je i to da je proizvodnja na etički način- mi smo mali tim koji sve proizvodi u Ukrajini, u Lvivu. Svi se znamo i postali smo kao obitelj.
Ne možemo izbjeći pitanje o trenutnoj situaciji. Kako je bilo kad je započeo rat, kakva je sada situacija?
Svi smo bili u Lvivu, bilo je strašno. Ja sam pobjegla prvi dan, jer imam malo dijete. Svim zaposlenicima odmah sam unaprijed platila dvomjesečnu plaću. Nitko od nas nije znao što napraviti, kako se suočiti s takvom situacijom. Prvih dana naravno da je sve stalo, ali smo nastavili raditi već nakon 2 tjedna. Svi u studiju su htjeli nastaviti raditi, jer im je kroz rad bilo lakše prebroditi tešku situaciju. Većina nije htjela napustiti Ukrajinu, a i došlo je novih suradnika koji su pobjegli iz istočne Ukrajine, Kharkiva i Kyiva. Ja sam trenutno u Londonu ali često dođem u Lviv. I dan danas još se ne može doći do Ukrajine avionom, preopasno je. Treba se letjeti do Poljske, pa nastaviti autom do Ukrajine. Svaki dan imamo zračne sirene, a prije tri tjedna su bombardirali stambenu četvrt tako da je situacija još teška. Moramo se naviknuti živjeti s time, ali ne odustajemo i nadamo se pobjedi. Situacija je komplicirana i logistički, jer ne možemo narudžbe slati avionom, sve moramo slati kamionima do Poljske pa od tamo slati. Naprimjer za Ameriku treba 7-12 dana da dostavimo narudžbu, prije je to bilo 3 dana. Sad kad sam u Londonu, strašno mi nedostaje rodna zemlja, nisam je nikada bila planirala napustiti, obožavam svoju zemlju.
Osim kroz vlastiti website, dostupni ste i u multibrand dućanima poput Revolvea…
Da, prije smo samo izbacivali kolekcije po drop modelu, ali kad je počeo rat, odlučili smo surađivati i s multibrand dućanima. Odmah nas je prihvatio poznati Revolve, i trenutno smo njihov najprodavaniji novi brend, cijeli asortiman smo rasprodali preko noći. Imali smo i Trunk show prodaju na kultnoj Moda Operandi. Prodajemo i u manjim dućanima u cijelome svijetu od Australije do Amerike, talijanski Norrgatan nam je važan partner. Uskoro planiramo prodavati i na Farfetchu. Kupci iz Hrvatske mogu sve naručiti s našeg webshopa, i neće morati platiti ekstra carinu, jer mi u zemlje Europske unije šaljemo sa svom carinom plaćenom unaprijed s naše strane. Tako da se veselimo novim fanovima iz vaše zemlje:)
Tko je vaš tipični klijent, za koga dizajniraš?
Teško je reći, ali zapravo cure poput mene. Sve kreiram zapravo za sebe, ono što bih sama htjela nositi, pa slični kupci i kupuju modele. 24-35 godina, iz cijeloga svijeta, koji vole kožne hlače i party haljine:) Ono što dizajniram a ne bih sama obukla, ne proda se dobro niti na webshopu.
Da li želiš što dodati na kraju, poručiti našim čitateljima?
Najvažnije mi je poručiti da svi očekujemo pobjedu, i zahvalni smo na podršci cijeloga svijeta. Znamo da će sve dobro završiti.