Ime Glenna Martensa svakako nije nepoznanica u svijetu mode i mada pomalo samozatajan, njegov revolucionaran pristup u modnom promišljanju odavno je prepoznatljiv kao jedan od najupečatljivijih dizajnerskih potpisa suvremene mode
Nakon što je brendu Y Project priskrbio status jednog od najinovativnijih u svijetu mode danas, od 2020. godine Martens dolazi na poziciju kreativnog direktora Diesela i čini se da i tamo provodi pravu malu revoluciju. Novo lice Diesela ne samo da vraća brend u dane najveće slave nego ga i stavlja u epicentar modnog interesa daleko izvan granica streetweara i uz bok najaktualnijim high-fashion imenima današnjice. Za 38-godišnjeg belgijskog dizajnera samo je nebo granica, a njegovi uspjesi i utjecaj svakim su danom sve veći. Kako je biti istovremeno na čelu avangardnog pariškog brenda i streetwear diva kao što je Diesel te što ga inspirira u životu i stvaranju, kako vidi modu i kreativni čin dizajniranja danas, održivost mode te njezinu budućnost razgovarali smo s lakoćom s kojom Martens očigledno pristupa svemu zahvaljujući jasnoj viziji svega čega se primi
Ono što pronalazim izuzetno uzbudljivim u tvom dizajnu jest to da uvijek pronađeš način kako uobičajene komade odjeće reinventirati na najneočekivaniji, uzbudljiv i subverzivan način, dok istovremeno ostaju vrlo logični i lako zamislivi u stvarnim životnim situacijama nošeni na tijelima “stvarnih” ljudi. Postoji li neki određeni način kako pristupaš dizajnu i ujedinjuješ sve te aspekte zajedno od umjetničkog do (de)konstrukcije te same svrhe, naravno?
Prilično sam poznat po tome da sam jako eksperimentalan; eksperiment u najnovijoj Diesel kolekciji za jesen/zimu jako je primjerice fokusiran na teksture i materijale. Denim smo tretirali filmom da bismo odjeći dali strukturu i dubinu u nijansama. Mi smo napravili prve komade ikad od recikliranog denima koristeći Dieselove zalihe i kreirajući od njih potpuno nove materijale za Diesel Rehab Denim. Tu je i posve nova “Peel Off” tehnika kojom se pamuk sa starih zaliha impregnira na denim i potom se pamuk laserski reže kako bi se postigao efekt prividnog ljuštenja.
Kako vidiš poziciju dizajnera i kreativnosti u modi općenito s obzirom na nepredvidivost ozračja danas? Misliš li da postoji način na koji bi čovječanstvo moglo dekonstruirati samo sebe i preoblikovati se u bolje za sve, a samim time da isto prati i moda?
Za mene kao dizajnera moda je intelektualni proces i kao takav ga danas treba tretirati. Postoje dizajneri koji doista eksperimentiraju razvijajući ljepotu i to je njihov sistem rada. Za mene je kreativnost prvenstveno povezana s eksperimentom i konceptom. Uistinu volim konceptualizirati stvari, razvijati i gurati te koncepte te ih prevoditi u modu.
Odrastao si okružen povijesnom bajkom gradića Brugesa u Belgiji, gdje si i diplomirao na prestižnoj Kraljevskoj akademiji lijepih umjetnosti u Antwerpenu. Možeš li se prisjetiti nekih trenutaka iz djetinjstva i tog razdoblja koji su možda utjecali na tvoj put? Čini se da su i povijesne reference, kao i konceptualni pristup belgijske modne škole uvijek prisutni u tvom radu?
Diplomirao sam 2008. godine i stvarno sam uživao u studiranju u Antwerpenu. Akademija je puna ekstravagantnih ljudi, jedan otkvačeniji od drugog. Radite zajedno, živite zajedno, inspirirate jedni druge. Kao dijete znao sam govoriti da je Bruges poput uspavane ljepotice – on je zapravo malen provincijski gradić okružen veličanstvenom arhitekturom i to je imalo golem utjecaj na moju estetiku. Belgija je vrlo specifična zemlja – predivna, ali u isto vrijeme i jako industrijska, svakako drukčija od Italije ili juga Francuske, pa se ljepotu mora tražiti u neočekivanom i možda je to i način na koji ja guram vlastito promišljanje. Ja sam natjerao vlastiti mozak da pronađe uzbuđenje u neočekivanom i to se reflektira i u načinu kako dizajniram.
Koliko se razlikuje dizajnirati za veliki brend poput Diesela u usporedbi s dizajniranjem za Y Project? Kakva je tvoja vizija za ta dva brenda?
Kreativni fokusi za Diesel odnosno Y Project znatno se razlikuju i zato mi je lako raditi za oba brenda jer imaju posve različite načine izražavanja: za Diesel je stvar puno više na površini, da tako kažem; eksperimentira se s materijalima, bojom, tretiranjem tkanina i grafikama, dok se forme nastoji zadržati što je moguće jednostavnijima kako bi ljudi kolekcije nosili s lakoćom. Za Y Project koristimo puno jednostavnije tkanine, ali jako se eksperimentira s konstrukcijom odjevnih predmeta. S oba brenda snažno pokušavamo pomaknuti granice kako bismo iznenadili i sami sebe u nastojanju da stvari stvorimo na drukčiji način.
Tvoja couture kolekcija za Gaultier Paris polučila je golem uspjeh. Kako bi opisao to iskustvo? Čini mi se da su i pariški couture ateljei itekako mjesto na kojem bi se mogao pronaći?
Raditi couture bio je zapravo moj san. Bilo je to ugađanje sebi kako bih ugodio svijetu, slaveći nasljeđe i savoir-faire brenda.
Često ističeš održivost u modi kao nešto bez čega nećemo moći nastaviti dalje. Je li ovo trenutak kad moda napokon počinje problematiku shvaćati ozbiljno, voljna da učini drastične promjene? Kako po tom pitanju stoje brendovi pod tvojim kreativnim vodstvom?
Uistinu se nadam! Od mog dolaska u Diesel u listopadu 2020. puno se radilo na cijelom lancu opskrbe. Preokrenuo sam cijeli proizvodni lanac glavne kategorije brenda, a to je denim, kako bih proizvodnju učinio više održivom i certificiran proizvodni lanac mogućim. Nakana je imati najčišće moguće proizvedeni denim danas s minimumom proizvodnog onečišćenja. Svaki komad u Diesel Library liniji primjerice dizajniran je tako da minimizira loše utjecaje, inkorporirajući odgovorno uzgojen pamuk i druge za okoliš preferirane materijale i obrade, kao i pranja i dorade koji će limitirati potrošnju vode i uporabu kemikalija.
Posljednja Diesel jesen-zima 2022. kolekcija naišla je na hvalospjeve kako modne kritike tako i Dieselove publike i kupaca. Priuštila nam je puno više nevjerojatnog dizajna negoli smo navikli od streetwear brendova. Mnogi su je nazivali preporodom Diesela… Što je bila inspiracija?
Cijela kolekcija je disruptivna, buntovnička, zabavna i seksi. Za kolekciju jesen-zima 2022. krenuli smo od svijeta denima, a potom smo skrenuli prema zaštitnoj radnoj odjeći, koja je također značajan segment Diesela te s puno trompe l’oeil efekata. Zatim je tu poglavlje pop ikona koje je za Diesel bilo od izuzetnog značaja u 2000-ima i koje sada vraćamo. Završili smo s redizajniranim artisanal komadima koji su pokazali ambiciju što smo sve u stanju stvoriti.
Što je tvoja želja za budućnost mode?
Najveći izazov koji stoji ispred mene, kao i generalno cijele modne industrije jest biti svjestan odgovornosti koju imamo obraćajući se masama, biti uključen u društvo i osigurati da se ubrzaju promjene koje želimo vidjeti glede društva, kao i održivosti i zaštite okoliša.