Jeronim Čeko i Željko Rodić dugogodišnji su prijatelji, kumovi i danas poslovni partneri koji stoje iza relativno novog i vrlo uspješnog brenda Nutmaz. Ovo je njihova zanimljiva priča o uspjehu. I to onom u sferi poljoprivrede u koju se ne usudi svatko zakoračiti.
“Jerko i ja smo prijatelji još od 15. godine života i kako smo s godinama postajali sve ozbiljniji tako smo obojica sve više iskazivali interes za poljoprivredom. Oboje smo smatrali da poljoprivreda kod nas ima veliki neiskorišteni potencijal. Znali smo da to nije lak posao, pošto smo i jedan i drugi ljeta provodili na selima kod bake i djedova, gledali, učili, pomagali im te se potajno zaljubljivali u poljoprivredni rad”, govori mi Željko o počecima poslovne ideje.
Pokušavajući napraviti nešto za dobrobit zajednice, proizvođača i kupaca te sa željom da ostanu u Hrvatskoj, a ne da pobjegnu van granica, 2012. godine kupili su prvi ekološki nasad aronije s 1050 grmova. U međuvremenu su se bavili i ekološkim uzgojem češnjaka, od kojeg su nažalost morali odustati zbog manjka radne snage koja im je bila prijeko potrebna za okopavanje. Naime, Jerko i Željko odlučili su sve raditi na prirodan način pa su tako ljudske ruke bile jedini alat u borbi s travom.
“Nikad, ali baš nikad, od samog početka, nismo koristili umjetna gnojiva. Jednoglasno i bez rasprave, znali smo da želimo zdrave, domaće i ekološke proizvode. A kad smo saznali što je biodinamika, odmah smo poželjeli vlastiti vrt pa smo po tim principima zasadili 500-tinjak m2 za vlastite potrebe u kojem smo uzgajali 15-ak vrsta rajčica starinskih sorti. Jerko je jednom prilikom dobio sjeme koje je navodno datiralo još od 15. stoljeća. Osim rajčica bilo je tu i cikle, mrkve, tikvica, graha, mahuna, bundeva, paprike, chilli papričica, feferona, raznog začinskih bilja, zatim kikirikija, lubenica, dinja i jagoda, ma svega…” Iako su na početku pokušali u različitim smjerovima, s vremenom su shvatili da trebaju poljoprivredni proizvod lako održiv tijekom cijele godine te koji nije zahtjevan za uzgoj i skladištenje. Obzirom da im je jedini izvor financija bio onaj vlastiti trebalo je razmisliti o dugoročnijem poslovnom planu.
“Tu su za nas u obzir dolazili jedino orašasti plodovi; orasi, bademi, lješnjaci…ili možda čak maruni! Na orahe smo trebali dugo čekati, za bademe nismo imali pogodnu lokaciju, za marune smo imali lokaciju, ali su početna ulaganja bila van naših dosega pa smo tako selektivno odabrali lijesku. Nju smo ionako najviše voljeli. A i činjenica je bila da se te, 2015. godine, uvezlo nevjerojatnih 665 tona lješnjaka pa smo se tako odlučili posaditi mali pokusni nasad lijeske sa 300-tinjak stabala. Od samog početka znali smo da ne želimo prodavati samu sirovinu kao većina proizvođača već smo željeli vlastiti proizvod s ekološkim načelima, htjeli smo nešto fino i zdravo! Još jedna činjenica koja nas je dodatno ohrabrivala jest što dotad nije bilo ozbiljnijeg ekološkog proizvođača namaza od lješnjaka s hrvatskog područja, a police svih eko dućana sa zdravom hranom bile su pune uvoznih namaza od lješnjaka s upitnom kvalitetom za zdravlje. Bez obzira na ekološki predznak, u njima se i dalje nalazila hrpa šećera, emulgatora i aditiva. Dugo smo mućkali dok nismo došli do sadašnje recepture koju je odobrio naš najmlađi član Jakov (tada 5 godina) koji je spadao u ciljanu skupinu naših kupaca i koji je bio jedini kompetentan za kritike okusa i kvalitete!”
Nakon “savršene” recepture, svoje proizvode su dijelili rodbini, prijateljima, poznanicima pa čak i slastičarima samo kako bi dobili kritike na proizvod. Na nagovor svih njih, krajem 2018. godine osnovali su Nutmaz i tada počinje njihova prava poslovna avantura. “Krenuli smo s dva proizvoda; namaz od 100% ekoloških i tostiranih lješnjaka i drugi je bio “čoko” s visokih 90% lješnjaka, brezinim šećerom i organskim kakaom. Danas imamo sveukupno 9 proizvoda. Osim lješnjaka, u naš pogon uveli smo i ekološke bučine sjemenke od kojih radimo zdrave grickalice s raznim protuupalnim i antivirusnim začinima, a “solimo” ih s ekološkim tamari umakom koji pospješuje razgradnju svih orašastih plodova pa tako i bolju apsorpciju minerala i vitamina iz ove super moćne sjemenke.
Uz grickalice, proizvodimo i namaz od istih s dodatkom ekološkog češnjaka u prahu (MartinovEko češnjak). Osim što smo ju proširili, cjelokupnu proizvodnju smo željeli i zakružiti pa smo tako vlastitim sredstvima kupili nasad lješnjaka kako bismo imali vlastitu sirovinu. Uvijek je bio izazov pronaći savršenu sirovinu za naše namaze, a s vlastitim nasadom smo željeli postići standard i još veću kontrolu nad kvalitetom “od polja do stola”. Bez obzira na sve navedeno i dalje nemamo dovoljno vlastite sirovine pa tako već dvije i pol godine otkupljujemo ekološke lješnjake isključivo od hrvatskih proizvođača. Do sada smo na obostrano zadovoljstvo, nas i proizvođača, otkupili, ja mislim, sad već preko 5 tona lješnjaka I. klase i nadamo se da ćemo u narednim godinama otkupljivati još više lješnjaka i tako pomoći hrvatskom seljaku i dodatno potaknuti ekološku proizvodnju” govore mi ovi sposobni mladi dečki koji su zahvaljujući dosljednosti vlastitim principima, pokrenuli pravu malu lješnjak revoluciju zapakiranu u najukusnije Nutmaze.
I za kraj – njihovi se lješnjaci blago, na suho prže u rotacijskoj pećnici te nakon toga idu na čišćenje od lupe (one smeđe i gorke kožice na lješnjaku) i selekciju dobrih i loših, što je zahtijevan proces jer se sve prebire ručno. Nakon selekcije i čišćenja, lješnjake pretvaraju u pastu uz pomoć microcuttera te ih dijele na čistu i kakao verziju. U određenom trenutku dodaju ostale sastojke, miješaju i pune u teglice. Etiketraju ih ručno, a ponekad ih i pješice dostavljaju kod partnera u dućane!
Mene su osvojili, a vi ako ih želite probati potražite ih u sklopu aplikacije Mali plac do doma i na brojnim prodajnim mjestima zdrave hrane u Zagrebu i Rijeci. Više o njima pratite ovdje.
Foto: PR