Nakon posljednje kolekcije mnogi smatraju da Chiuri ne razumije povijest Diora i da bi trebala otići dok neki kažu da nikad nije trebala ni doći na vrh te francuske kuće, a Chiuri se smješka iz sjene jer Dior je pod njezinom palicom u posljednje dvije godine postao najbrže rastući luksuzni brend u industriji
Nakon što je 1. ožujka održana revija kuće Dior u Parizu na kojoj je prikazana kolekcija za sezonu jesen/zima 2022./2023. godine, dežurni kritičari koji se kriju iza profila Diet Prada, objavili su post s fotografijama revije i memeom u kojem Kim Kardashian poručuje da treba nazvati policiju. Ispod njega pitali su svoje pratitelje što bi Christian Dior rekao na novu kolekciju kreativne direktorice Maria Grazije Chiuri. Komentatori su odmah priskočili pisati kako mora da se Christian Dior okreće u grobu i njegov duh progoni dizajnericu svake večeri, kako Chiuri pojma nema što je Dior i njegova povijest dok su se neki pitali tko je uopće dozvolio da ta kolekcija ugleda svjetlo dana.
Najveći dio komentatora zazivao je odlazak dizajnerice s vrha Diora koji kreativno vodi od 2016. godine. No, gotovo nitko nije shvatio poantu kolekcije. Još u siječnju kad je prikazala posljednju kolekciju visoke mode, Chiuri je novinaru Andersu Christianu Madsenu rekla da je ne zanima metaverzum kojem se ostale modne kuće sve više okreću te da smatra da je važno fokusirati se na čovječanstvo. U pret-a-porter kolekciji koju je prikazala 1. ožujka to je i pokazala. Poznatoj kritičarki Sarah Mower tada je rekla da joj je cilj bio promijeniti našu percepciju o tehnologiji. “Sve više tehnologiju koristimo za komunikaciju, a manje razmišljamo o tome kako nam ona može omogućiti bolji život. Očekujemo je u praktičnim stvarima kao što su perilice rublja, ali ne i u modi”, rekla je tada.
View this post on Instagram
U kolekciji za jesen/zimu 2022./2023. to se odrazilo kroz niz high tech komada koji kao da su stigli direktno iz Herbertove Dine. Chiuri je na njima surađivala s talijanskom tvrtkom D-Air Lab koja se bavi izradom tehničkih tkanina raznih namjena. Nastao je tako čuveni Bar sako u sasvim novoj verziji koja ovisno o vremenskim prilikama može hladiti ili grijati tijelo. Model cipela Louis koji je Roger Vivier kreirao za Dior još u pedesetima dobio je novu verziju s remenom oko zgloba koji onemogućuje da ga izvrnete. Reviju je otvorio kombinezon s našivenim fluorescentnim trakama koje svijetle u mraku i reguliraju tjelesnu temperaturu osobe koja ga nosi u ekstremnim uvjetima. Plise, pletiva i čipke u kolekciji nastala su u potpunosti uz pomoć računalno programiranih strojeva.
I dok je estetika te kolekcije tema za sebe te će o njoj presuditi kupci kada stigne u trgovine, mora se priznati da se radi o iznimnom pothvatu za jednu ready-to-wear kolekciju koju će za šest mjeseci zamijeniti nova. I dok možda Dior i dalje smatramo vrlo tradicionalnim brendom, jednim od simbola glamura starog Hollywooda, ako se bolje razmisli, Christian Dior bio je jedan od najvećih revolucionara u povijesti odijevanja i potpuno inovativan za vrijeme u kojem je živio. Čovjek je djelovao samo 10 godina, od 1947. kad je predstavio svoju prvu kolekciju do 1957. kad je prerano preminuo od srčanog udara u dobi od svega 52 godine. Te 1947. svijetu je otkrio čuveni New Look, odjevnu kombinaciju koja je u svojoj jednostavnosti sasvim promijenila žensko odijevanje. Ona je, naime, bila prvi dokaz da žene ne moraju birati između ograničavajućih korzeta i ravnih silueta koje su prigrlile kroz dvadesete i tridesete. Njegova sposobnost da manipulira krojem bila je zbilja veličanstvena.
View this post on Instagram
Možemo stoga reći da Maria Grazia svojom filozofijom odnosno otvorenošću prema inovacijama daje svojevrsni hommage osnivaču kuće za koju trenutačno radi. No, da se i ne slažete s tim i smatrate da je ono što radi totalni dizajnerski promašaj, brojke itekako govore u njezinu korist. Brand Finance, vodeća svjetska organizacija za određivanje vrijednosti brendova, objavila je prije nekoliko dana rezultate za 2021. godinu u kojima je Dior proglašen najjačim svjetskim brendom 2022. godine, prenosi The Fashion Law. Rezultat je to dobiven analizom marketinških ulaganja, poznavanja kupaca, zadovoljstva osoblja i korporativnog ugleda. Osim toga, Vogue Business Index koji svake godine određuje najbolje brendove u industriji analizirajući njihovu digitalnu prisutnost, utjecaj na okoliš i društvo, upravljanje, omnikanalnu prodaju, inovacije i percepciju kupaca, za 2021. je na prvo mjesto stavio upravo Dior.
I ono najvažnije, Dior je u 2021. imao prihod od 64,2 milijarde eura što je ogromnih 44 posto više nego 2020. godine i 20 posto više nego 2019. godine. Pritom im je u odnosu na 2020. profit narastao za više od 50 posto te 49 posto u odnosnu na 2019. Za to je ponešto zaslužan i Kim Jones koji je kreativni direktor muške linije (muški parfem Dior Savauge postao je najprodavaniji miris u svijetu prošle godine), no primarno je to zahvaljujući prodaji Miss Dior parfema i velikom rastu haute couture linije kuće iza koje stoji, dakako, Maria Grazia Chiuri.
Fotografije: Pascal Le Segretain/Getty Images