Božić je pred vratima, barem tako pokazuju izlozi dućana čije su police već odavno upotpunjene blagdanskim kolekcijama. Nepisano pravilo pokazalo nam je da festive kolekcije možemo očekivati već tijekom listopada, ali osim prikladnog asortimana, i radiopostaje naveliko kreću s božićnim pjesmama. Preuranjeno slavljenje Božića tako ima i svoj naziv – “Christmas Creep”

“Christmas Creep” fenomen označava blagdansku groznicu koja kreće puno prije samih blagdana. Tako svi oni koji već krajem studenog kite bozićno drvce i kreću s dekoracijama sudjeluju u ovom trendu. Naravno, tu veliku ulogu igra marketing koji je godinama usmjeren na što ranije plasiranje božićnog sadržaja, a prisjetimo li se nekadašnjih vremena, božićne reklame i ukrasi pojavljivali su se tek početkom prosinca.

Jedan od glavnih razloga zašto se božićni marketing pojavljuje ranije jest komercijalna logika – produljenjem božićne sezone trgovci mogu ostvariti veći profit. Također, produljeno razdoblje kupnje pomaže potrošačima da ranije planiraju i kupuju poklone, ali i stvara prilike za veće ukupne troškove. Tako je preuranjena blagdanska sezona ključan faktor za prihode mnogih tvrtki, posebice u maloprodaji.

No potrošači imaju podijeljena mišljenja o ovom fenomenu. Neki uživaju u ranom božićnom duhu i blagdanskim dekoracijama, dok drugi smatraju da ovakva praksa narušava pravi duh Božića, a govori se i o kontraefektu koji se može izazvati kod potrošača s prevelikom komercijalizacijom Božića.

Na kraju krajeva, kad ćemo početi s blagdanskim dekoracijama i kupnjom ovisi o nama samima jer unatoč svemu, i dalje postoji velik broj onih koje blagdanska groznica ulovi točno po rasporedu – netom pred blagdane. Stoga točan odgovor i zaključak na temu “Christmas Creep” fenomena zapravo i nemamo – bitno je samo da se ne istrošimo previše i ne pokleknemo prevelikoj ponudi, a ako vas veseli postavljanje ugodnih lampica već u studenome, mi nismo protiv.

Foto: Unsplash, Pexels