U četvrtak, 13. travnja u 19 sati u MSU Zagreb direktor BRUSEUM-a iz Graza Roman Grabner održat će predavanje o nekad ozloglašenom bečkom akcionistu, a danas jednom od najznačajnijih predstavnika body-arta, Günteru Brusu.

“Günter Brus. Bistro ludilo” nazvano je prema Brusovom performansu Čisto ludilo (Sheer Madness) iz 1968., održava se u okviru posljednjeg tjedna trajanja izložbe Tijelo i teritorij: umjetnost i granice u Austriji danas i govorit će o Brusovom umjetničkom putu: od enformelnog slikarstva, preko simboličkih akcija koje izvodi sredinom 1960-ih, analize tijela krajem 1960-ih, pa do posljednje radikalne body-art akcije Test izdržljivosti iz 1970.

Günter Brus, Čisto ludilo, 1968, foto: Henning Wolters, BRUSEUM, Neue Galerie Graz, UMJ

O Günteru Brusu povodom posljednjeg tjedna izložbe “Tijelo i teritorij”

Nakon razgovora s prijateljima iz kruga bečkog akcionizma, Hermanom Nitschom i Ottom Muehlom, koji su u to doba već izvodili akcije, Günter Brus počinje s akcijom ANA (1964). U srpnju 1965. izvodi prvu akciju u javnom prostoru – kultnu Bečku šetnju. Obojen u bijelo, razdijeljen crnom nazubljenom linijom koja se protezala duž čitavog tijela, hodao je kao živa slika od trga Heldenplatz prema trgu Stephensplatz dok ga na pola puta nije zaustavila policija. Radeći isključivo s tijelom i njegovim tekućinama, Brus tijekom 1967. razvija koncept ‘analize tijela’, temeljeći je na elementarnim egzistencijalnim iskustvima. U jednoj od ‘tjelesnih analiza’ koju je izveo na Bečkom sveučilištu pod nazivom Umjetnost i revolucija skandal je savršen.

Günter Brus, Bečka šetnja, 1965, foto: Ludwig Hoffenreich, BRUSEUM, Neue Galerie Graz, UMJ

Umjetnik je uhićen i u tabloidima proglašen baukom i ‘najomraženijim Austrijancem’. Osuđen je na maksimalnu kaznu od šest mjeseci stroge robije, ali uspijeva pobjeći u Zapadni Berlin. Svoju posljednju i najradikalniju akciju Test izdržljivosti izveo je 1970. u minhenskom Aktionsraumu 1. Na vrhuncu radnje, ekstremiteti umjetnika obrijane glave sapeti su omčama čije krajeve sam povlači, dok mu se krv iz rane na potiljku slijeva niz tijelo. Crna linija iz Bečke šetnje postala je crveni krvavi trag.

Günter Brus, Bečka šetnja, 1965, foto: Ludwig Hoffenreich, BRUSEUM, Neue Galerie Graz, UMJ

Roman Grabner ravnatelj je BRUSEUM-a, muzeja posvećenog umjetničkoj praksi Güntera Brusa, od 2012. i kustos u Neue Galerie Graz, Universalmuseum Joanneum. U središtu njegova zanimanja je umjetnost nakon 1945. s posebnim naglaskom na crtež, performans i umjetničku praksu Güntera Brusa.

Predavanje “Günter Brus. Bistro ludilo” dio je popratnog programa izložbe Tijelo i teritorij: umjetnost i granice u Austriji danas kustosica Ive Rade Janković i Jasne Jakšić otvorene je u MSU do 16. 4. 2023. godine. Tematska okosnica izložbe dvije su dominantne tendencije koje su obilježile noviju austrijsku umjetnost: radikalni performans i feminističko naslijeđe koje daje glas ušutkanima – ženama, queer osobama, doseljenicima, izbjeglicama i migrantima. Tridesetoro umjetnica, umjetnika i umjetničkih kolektiva u sedamdeset djela pokazuju kako se ranjivost tijela, koja se u austrijskoj umjetnosti pojavila još na početku 20. stoljeća, od kraja šezdesetih godina postala glavni medij radikalnih oblika političkog otpora.

Günter Brus, Test izdržljivosti, 1970, foto: Klaus Eschen, BRUSEUM, Neue Galerie Graz, UMJ

Fotografije: MSU