Beauty svijet nepresušno je vrelo zbivanja. Baš kad pomislite da ste sve vidjeli, pojavi se neki novi beauty gadget, problem kojim se beauty industrija odlučila pozabaviti ili make-up trend. Prateći beauty trendove, uočili smo da se neke teme trenutačno svugdje iznova pojavljuju te smo ih odlučili razotkriti samo za vas… uz pomoć beauty stručnjaka!
Bilo da ste odavno ljubiteljica šminke ili tek unazad godinu dana požrtvovno pratite sve novosti o njezi kože, sigurno ste primijetili da su neke teme neizbježne. Bez obzira na to mučite li se s aknama (a odavno ste prerasli pubertet) ili ste proučili na desetke videa o kućnoj uporabi dermarolera, no nikako da se odvažite na taj korak i lice suočite s iglicama u ugodnosti vlastite kupaonice, ili pak želite isprobati kozmetiku The Ordinary, samo što i dalje ne znate odakle početi ni što odabrati, ne brinite se – niste jedine. Mnoge žene muče iste brige i više ne znaju kome vjerovati: poznatim brendovima, (možda) plaćenim influencerima ili nepoznatim YouTube blogerima.
Kako bismo vam olakšali izbor, obratili smo se stručnjacima koji su nam pomogli da odgovorimo na pet beauty pitanja koja su trenutačno u središtu pozornosti beauty zajednice te da razriješimo sve vaše eventualne nedoumice.
- AKNE U ODRASLOJ DOBI
Sve više odraslih osoba muči se s aknama. Cyrille Telinge, osnivač francuske dermokozmetičke kuće NovExpert i vizionar, otkrio nam je četiri glavna razloga zbog kojih se to događa. “Prvi je kozmetika. Otkrivena su dva uzroka tome. U prvom slučaju kozmetika, u kombinaciji s masnom kožom ili previše slojeva (kao što su serumi + krema + podloga), uzrokuje začepljenje pora, a pri nedostatku kisika, razvijaju se bakterije koje uzrokuju akne. U dugom slučaju, iritirajuća kozmetika isušuje kožu i izaziva njezinu reakciju u obliku stvaranja više sebuma. Drugi čimbenik su hormoni, točnije testosteron. Enzim 5-alfa reduktaza pretvara testosteron u moćan muški hormon nazvan dihidrotestosteron (DHT), koji utječe na kožu proizvodnjom sebuma. Reduktaza 5-alfa čini kožu izrazito osjetljivom na muški hormon. Treći čimbenik je prehrana, točnije dva glavna sastojka: mlijeko i šećer, koji povećavaju razinu hormona IGF-1, tj. inzulinu sličnog čimbenika rasta, koji je najzastupljeniji u zapadnoj prehrani i ima ključnu ulogu u nastanku akni, što je dokazalo mnoštvo istraživanja. Zadnji čimbenik je stres, koji ne samo da uzrokuje pojavu akni nego i općenito upalne procese. Već nakon manjeg stresa možete očekivati prištiće, koji se neće pojaviti odmah, nego je stres i otprije tri dana ostao u memoriji. Postoji izravna veza između stresa i količine u kojoj se pojavljuju akne, koje pak istovremeno povećavaju stres jer se ljudi brinu hoće li dobiti još koji novi prištić. Depresija je četiri puta učestalija kod osoba koje imaju problema s aknama nego kod opće populacije u SAD-u.” Telinge je dodao da su akne suvremeni poremećaj koji je započeo agrarnom revolucijom i konzumacijom žitarica, a zatim i uvođenjem životinjskog mlijeka u prehranu, što smatra potpuno neprirodnim za ljude.
“Plemena koja se hrane prema paleolitskoj prehrani (kakva je bila prije agrarne revolucije) uopće nemaju akne. To su Eskimi, lovci-sakupljači iz Paragvaja i manje suvremene etničke skupine u istoj zemlji. Primjerice, tamnoputi Bantu narodi u južnoj Africi imaju zabilježeno triput manje akni od bijelaca. Njihova prehrana sastoji se isključivo od ribe, voća i povrća. A dokaz tome da nije riječ o genetskoj predispoziciji jest taj što, kad članovi njihovih plemena odu na Zapad i prilagode se ondašnjem društvu, dobiju akne kao i svi drugi”, objašnjava Telinge i dodaje da su njegove četiri “zapovijedi” sljedeće:
“Prehrana – izbjegavajte životinjsko mlijeko i mliječne proizvode, brzu hranu koja sadrži šećer i bijeli šećer (gazirana pića, voćne sokove, bijeli kruh, kekse, kolače i slatkiše). Prigrlite omega-3 masne kiseline (sardine, skušu, ulje podlanka, uljanu repicu i orašaste plodove).
Kozmetika – izbjegavajte proizvode za čišćenje lica koji isušuju i skidaju slojeve kože, kao i nanošenje više slojeva kozmetike (fluid i puder trebali bi biti maksimum). Kombinirajte medicinsko liječenje i kozmetiku protiv akni za odrasle te budite uporni jer liječenje akni traje mjesecima.
Stil života – prigrlite aktivnosti koje će vas osloboditi stresa, poput sporta, joge i meditacije. Nemojte pušiti (mislite na komedogene za mikrociste i retencijske akne) te nemojte istiskivati prištiće (to prepustite dermatologu).
Ostalo – identificirajte druge eventualne uzročnike akni poput kontracepcijskih pilula, lijekova, dodataka prehrani, kozmetike i komedogene kozmetike. Također, otiđite na sistematski pregled ako primijetite gubitak kose, imate neredovit menstrualni ciklus ili dijabetes.“
- BUDUĆNOST KOZMETIKE: KOZMECEUTIKA ILI PRIRODNA KOZMETIKA?
Ne, ne čini vam se ako ste primijetili da se danas više nego ikad raspravlja o kozmetičkim sastojcima. Gotovo da nema blogera koji manje ili više iskusno nije pričao o toj temi, a našu pozornost posebno je privukla kozmeceutika. Jelena Skendžić, vlasnica Skintegre, jednog od vodećih hrvatskih brendova koji koriste taj pristup, objasnila nam je koja je razlika između kozmeceutike i konvencionalne kozmetike. “Kozmeceutici koriste napredne aktivne sastojke u koncentracijama koje su klinički ispitane i koje mogu iznjedriti vidljive učinke na akne, bore, pore i sve ostale učestale dermatološke tegobe. Možemo reći da su upravo to sastojci koji dovode do transformacije kože djelujući na osnovnu građevnu jedinicu kože – stanicu. Uspješno korigiraju njezinu poremećenu funkciju (npr. neadekvatna deskvamacija koja je osnovni uzročnik raznih keratoznih stanja i upalnih lezija, odnosno akni), reguliraju hiperaktivne sebacealne žlijezde, smanjuju ekspresiju bora itd. Konvencionalna kozmetika ima svoja ograničenja i, mimo zaglađivanja epidermisa, jednostavno ne može polučiti strukturalne promjene kože.”
Iako se sve više educiramo o sastojcima u kozmetičkim proizvodima te je prirodna kozmetika visoko na cijeni, Skendžić smatra da je jedna od najvećih zabluda korisnika eko kozmetike to što prirodnost proizvoda automatski smatraju zdravijom alternativom. “Kozmetika koja nije označena kao prirodna percipirana je kod tih korisnika kao toksična, nezdrava i nesigurna za korištenje, što ne može biti dalje od istine. Dapače, sintetički sastojci formula (poput silikona i petrolatuma) dominantno se koriste u medicinskoj kozmetici i topikalnim lijekovima u odnosu na sastojke koji čine okosnicu prirodne kozmetike, poput eteričnih ulja. Razlog za to je jednostavan: eterična ulja imaju visok alergeni potencijal i nisu pogodna za korištenje na iritacijama, infekcijama i ranama, što nije slučaj s navedenim sintetskim sastojcima.“
Umjesto da se vodimo redukcionističkim idejama da je prirodno uvijek i bolje, kako ističe Skendžić, osnovna edukacija o kozmetičkim sastojcima skinula bi stigmu s vrlo benignih i nepravedno demoniziranih sastojaka. Sastojci se mogu grupirati u nekoliko većih skupina po funkcionalnosti, a unutar njih moguće je razlikovati poželjne od nepoželjnih kozmetičkih sastavnica. “Mirisne sastavnice poput parfema i eteričnih ulja, agresivni tenzidi poput SLS-a i SLES-a, denaturirani alkohol (tj. etanol) i sintetska bojila nepotrebni su i nerijetko iritativni sastojci s alergenim potencijalom, što potkrjepljuju brojne znanstvene publikacije. S druge strane, ne treba se a priori susprezati od korištenja sastojaka označenih kraticama (npr. PEG) ili dugačkih latinskih naziva jer se obično radi o benignim sastojcima koji samo zvuče problematično“, objašnjava Skendžić.
- BEAUTY GADGETI
S obzirom na to koliko nam je beauty gadgeta danas dostupno, neki smatraju da bi u budućnosti mogli izumrijeti kozmetički saloni. Pribojava li se istoga, pitali smo vlasnicu kozmetičkog salona IM Estetica, Irenu Marković, koja nam je odgovorila niječno. “Klijent u salonu dobiva procjenu stanja svoje kože, preporuku za odgovarajući tretman sukladno problemu koji ima, a potom i preporuku kako održavati zdravlje i ljepotu svoje kože. Beauty gadgeti predstavljaju sjajan način za održavanje ljepote kože kod kuće ili kao njega između dolaska na tretmane u salon, ali imaju svoja ograničenja. Nijedan beauty gadget nije snažan koliko i profesionalni aparat za njegu kože. Smatram da su gadgeti dobar dodatak kućnoj njezi kože te i sama posjedujem jedan beauty gadget (Foreo Luna), ali ipak ne mogu zamijeniti jedan tretman Oxy terapije kisikom, ultrazvuk, radiofrekvenciju ili bilo koji drugi tretman za njegu lica u salonu kod kojih odmah nakon prvog dolaska možete vidjeti pozitivne promjene na koži.”
Irena je, međutim, čula za negativna iskustva ljudi pri korištenju beauty gadgeta, te dodaje: “Imala sam priliku vidjeti negativne posljedice kućne uporabe dermarolera; radi se o beauty gadgetu u obliku valjka koji ima mikroiglice pomoću kojih se stvaraju pukotine u koži kako bi se ona potaknula na samoobnovu. Ako se ne upotrebljava sukladno preporuci proizvođača, posljedice mogu biti pojačana osjetljivost, crvenilo kože, pojava hiperpigmentacije zbog izlaganja UV zrakama odmah nakon tretmana…. Naravno, ne možemo kriviti gadget kao takav, i korisnici moraju pročitati pažljivo upute o uporabi te procijeniti jesu li kandidati za tretman. Obično korisnici zaborave dodatno zaštititi kožu od UV zraka (čak i u zimsko doba, UV zračenje je svejedno prisutno) pa se kao posljedica kod osoba tamnije puti može pojaviti hiperpigmentacija. U ovakvim slučajevima, eksperimentiranje “skupo” stoji jer obično morate sanirati nastalu štetu tretmanima regeneracije i njege kože, ali i posvetiti puno veću pozornost kućnoj njezi kože.”
- POVRATAK CLEAN BEAUTYJA
Make-up artistica, Simona Antonović, na naše pitanje jesmo li počeli zazirati od “teške” šminke s osmijehom je odgovorila kako se iskreno nada da jesmo. Dodala je kako modni trendovi nikad nisu bili isto što i trendovi na društvenim mrežama (posebno na Instagramu) te nisu promovirali teška konturiranja. No ističe da je ove sezone jedan od vodećih trendova izgled “gole” kože. Iako se mnogima od nas može činiti da nam je za postizanje takvog izgleda ponekad potrebno više proizvoda nego za “našminkan” izgled (naime, uzmimo u obzir da su brendovi poput Charlotte Tilbury izgradili cijelo carstvo na tzv. nude nijansama), s druge strane raste broj višenamjenskih proizvoda (kakve nudi, primjerice, Milk). Upitali smo stoga Simonu što nam na koncu ipak treba:
“Za nude make-up nije potrebno puno proizvoda, no potrebno je malo znanja i vještine. Moj omiljeni brend koji u ponudi ima asortiman kremastih proizvoda za postizanje prirodnijeg izgleda lica, a koji se mogu vrlo lako nanijeti prstima, jest svakako RMS. Za postizanje nude looka odlični su proizvodi koji su multifunkcionalni, kao npr. kremasto rumenilo koje je ujedno i ruž, zatim highlighter koji je također i sjenilo itd.” Za kraj, Simona nam je odala što bi se trebalo naći u našoj kozmetičkoj torbici ovih dana: “Vodeći make-up trendovi za ovu sezonu proljeće-ljeto jesu zeleno sjenilo, roza nijanse na licu – bilo da je sjenilo, rumenilo ili ruž, metalik teksture, tuš s “potpisom”, podloga koja izgleda kao da nemate puder te njegovana koža.”
- PREPORUKE DERMATOLOGA VS. BLOGERA
U trenutku kad sve više preporuka i savjeta prihvaćamo od beauty blogera, zanimalo je što o takvoj potrazi za informacijama misle stručnjaci, konkretno, Nevia Delalle, dr. med. te specijalistica dermatologije i venerologije iz poliklinike Dermalife. “Ponekad, kad imam vremena, i sama pročitam nešto kako bih opipala “puls” potencijalnih korisnika kako kozmetike tako i dermatoloških usluga te moram priznati da su to rijetko savjeti i preporuke koje nisu dobre. Problem nastaje kad se medicinski proizvodi nađu u rukama potrošača te se koriste bez nadzora liječnika, a to su jake kiseline, visokokoncentrirani preparati retinola i sl. Također, tu su i savjeti koji su povezani s nekim bolestima i stanjima kože (rozaceja, seboreja, akne…) koja se mogu značajno pogoršati zbog nestručnih savjeta.“
Dr. Delalle naglašava da bi ljudi trebali potražiti stručni savjet dermatologa kod bilo kakvih akutnih stanja, alergijskih reakcija, iritacije, upala i sličnih promjena na koži. “Također, i u slučaju svih pigmentacijskih promjena, bez obzira na to što mogu izgledati bezazleno jer vrlo često se radi o ozbiljnim, ponekad i malignim promjenama. Čak i hiperpigmentacije nastale od sunca, koje nisu opasne po zdravlje, predstavljaju velik terapijski izazov i dermatolozima, a online preporukama mogu se još i pogoršati. S druge strane, podržavam informiranje jer se može dobiti uistinu brza i kvalitetna informacija, samo upozoravam da bi primjenu svakojakih proizvoda (koji su nekad i iz kućne radinosti) trebalo izbjegavati bez savjetovanja dermatologa.”
I dr. Delalle napominje da je u moru proizvoda danas najvažnije znati zašto i što koristimo te je stoga edukacija ključna. “Moji pacijenti me svakodnevno pitaju za mišljenje o određenom proizvodu i ja ih rado posavjetujem. Ponekad proizvođači iz marketinških razloga uvjetuju kupovinu cijelog seta proizvoda, od čistača do završne kreme, dijele to na jutarnju i noćnu rutinu i na kraju imate 10 ili više proizvoda koji se nanose svakodnevno ili prema nekom drugom protokolu. Moram priznati da je to najčešće potpuno bespotrebno. U takvim slučajevima savjetujem da se kombinira više različitih proizvođača, od kojih svaki ima neki dobar proizvod s dovoljno aktivnih supstancija. Također je važno i jesu li te aktivne supstancije fotosenzitivne te u kojem životnom periodu se koriste i u koje doba godine. Svi trebamo i kiseline i retinol i hijaluronsku kiselinu i vitamin C, a mogla bih nabrojati još najmanje 10 esencijalnih sastavnica koje našu kožu čine sjajnom, ujednačenom i dobrog tonusa. Nažalost, sve te sastavnice u nekim podlogama i od nekih proizvođača nisu aktivne. No važno je voditi računa o tome da je većina aktivnih sastojaka fotosenzitivna te je važna zaštita od sunca.”