Banksyjevo izrezano umjetničko djelo prodano je u Sotheby’su za 25,4 milijuna dolara, čak 18 puta veći iznos nego kada je bilo cjelovito. Još jedan primjer zašto Banksyja ne treba zvati glasom naroda, već odličnim promišljenim umjetnikom

Banksyjevo isjeckano umjetničko djelo, “Love is in the Bin” nedavno je prodano u Sotheby’su za 25,4 milijuna dolara. Riječ je o nekadašnjem vrlo popularnom “A Girl With Balloon” djelu, u koji je Banksy ugradio rezač papira i na šok svih na aukciji, priredio nezaboravan trenutak u povijesti suvremene umjetnosti. Nakon što se djelo prodalo, poznati, ali neuhvatljivi umjetnik pokrenuo je rezač i uništio djelo.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Banksy (@banksy)

Nakon toga je objavio video koji prikazuje kako je pripremio podvalu, napominjući da se slika trebala potpuno uništiti, ali se u posljednjoj sekundi rezač pokvario. “Nagon za uništavanjem također je kreativan poriv”, napisao je Banksy tada na Instagramu nedugo nakon događaja.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Banksy (@banksy)

No sada to djelo smatraju “prvim djelom u povijesti koje je nastalo uživo na aukciji”, a ne komentarom koji je imao za cilj ismijati svjetsku elitu iz područja umjetnosti. No razlog tome zapravo uopće nisu te iste elite, već i okolnosti koje su dovele do “uništenja” djela.

Na tipičan način Banksyja, mnogi detalji i okolnosti usitnjavanja ostali su misterij. Prema The New York Timesu, Sotheby’s je tvrdio da ne zna ništa o Banksyjevim namjerama i da je samo zatražio da “Djevojčica” bude u konkretnom okviru. Times, međutim, ističe da bi okvir umjetnine bio očito teži nego što se činilo s mehanizmima za usitnjavanje unutra. Osim toga, neimenovani čovjek koji je aktivirao uništavanje uspio se probiti pored svih osiguranja s ovom tehnologijom.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Sotheby’s (@sothebys)

Također, rezač papira je “riješio stvar” samo dopola i kreirao zapanjujuće umjetničko djelo, a ubrzo nakon aukcije Josh Gilbert, umjetnik specijaliziran za metalnu skulpturu, komentirao je kako oštrice Exacto otkrivene u okviru “nisu ni blizu mjesta na kojem se nalazi slika”.

No, ono možda najviše ide u prilog tvrdnji da je riječ o “publicity stuntu”, a ne antikapitalističkom činu koji je trebao spriječiti rekordnu prodaju djela, je taj da je Sotheby’s odlučio postaviti djelo na zid, što je netipično mjesto za manje radove poput ovog. Isto tako, anonimna žena koja je sliku kupila za rekordnu svotu odlučila je nastaviti s prodajom jer je djelo možda čak i poraslo u vrijednosti.

Riječ je stvarno o filmskoj priči koje bi se posramili i Ocean’s 11. Drama, novac, vrisak, apsurd. Karakteristično za ovog umjetnika, rezanje vlastitog djela odgovara onome za što se zalaže – da je umjetnost dostupna svima. I tu poruku je prenio jednostavnim vizualom i porukom koju mogu razumjeti svi, a ne samo kritičari i kolekcionari. Ukratko, zašto umjetnost posjeduju samo bogati? I otkud im pravo na street art, onu uličnu, javnu umjetničku formu koja se ne oslanja na institucije?

Naravno, brojni pripadnici umjetničke scene ne žele Banksyja za svog glasnogovornika. Konačno – tko bi htio preimenovati svoje djelo ako je svrha bila uništenje istoga i sprječavanje kupnje? Da je stvarno tako, već bi se uspjela negdje i zapaliti. Da je nešto promijenila, ne bi bila prodana za 18 puta veći iznos. No od Banksyja već dugo ne očekujemo stvaran komentar i sve se ovo zapravo savršeno uklapa u cijelu PR priču koju je stvorio iza sebe, no dobiva rispekt za inovativnost i odrješitost u svijetu umjetnosti koja se može pohvaliti velikom količinom kvalitetnih nada.

 

Foto: Jack Taylor/Getty Images Entertainment