Ako ste šetali ulicama Dioklecijanove palače, vjerojatno ste prošli pored ove male galerije simpatičnog naziva “Naranča” – a u nastavku teksta donosimo njenu priču zbog koje ćete je htjeti posjetiti prvom idućom prilikom kada se nađete u Splitu.
Osnovana 1983. godine kao mali dizajn studio, galerija je s vremenom proširila svoje aktivnosti organiziranjem izložbi domaćih i međunarodnih suvremenih umjetnika.
Iako njeno ime asocira na stihove istoimene pjesme Vesne Parun, grafički umjetnik i vlasnik „Naranče“ Pavo Majić, otkriva nam da je naranča za njega “simbol Mediterana – bojom, oblikom i mirisom, dok Mediteran predstavlja mjeru za lijepo“.
Autentična obiteljska priča
Pavo Majić vodi galeriju zajedno sa suprugom Majom Mijač Majić – on izrađuje grafike i slike, a ona nakit od murano stakla. Kasnije se ovoj priči pridružila i njihova kćer, etablirana povjesničarka umjetnosti Marina Majić Petit, koja ujedno sudjeluje u organizaciji Splitgraphic Biennalea – međunarodne umjetničke manifestacije koju je Pavo pokrenuo 2003. godine.
Na pitanje koliko je bilo izazovno održati obiteljski posao u domeni umjetnosti tijekom skoro četiri desetljeća, Pavo odgovara: „Raditi nešto što ti je gušt i od toga moći živjeti, već je velik izazov. U Naranči prodajemo samo ono što sami radimo te organiziramo izložbe domaćih ili stranih umjetnika. Nakon dosadašnjih devet izdanja na kojima su izlagala najuglednija imena grafičke umjetnosti, Splitgraphic postao je afirmiran i prepoznat u inozemstvu. Marina u tom dijelu odrađuje većinu posla te djeluje kao kustos, koordinator i voditelj međunarodnog programa koji promovira Splitgraphic po svijetu, a recentno je bila kustosica izložbe ugledne poljske umjetnice Marte Lech u Grafičkom centru u Vilniusu. Postali smo dio svjetske grafičke obitelji, upoznali puno zanimljivih umjetnika i dragih osoba, a s nekima postali i bliski prijatelji pa nas redovito dolaze posjetiti u naš prekrasni Split. Time u umjetničkom svijetu ne promoviramo samo naš grad, već i cijelu Hrvatsku.“
Mediteranski senzibilitet
Dizajn prostora koncipiran je prema estetici i funkcionalnosti broda, pri čemu se u prizemlju nalazi art shop, na prvom katu umjetnička galerija, a na zadnjem ured galerije i Splitgraphica.
Ovaj koncept sukladan je mediteranskom senzibilitetu koji karakterizira grafike i slike Pave Majića koji je održao preko 70 izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu, a 2006. godine World of Art časopis uvrstio je njegova djela u monografiji Famous 100 Contemporary Artists.
Stoga nas je zanimalo koji umjetnici i umjetničke tendencije su najviše utjecali na formiranje njegovog estetskog izričaja, pri čemu grafike najčešće radi na svilotisku i reljefu, s obzirom da su tradicionalni mediteranski motivi prikazani na nekonvencionalan način – odnosno u moderno-simplicističkom stilu. Pritom izgleda da slike i grafike slijede isti estetski obrazac pa bi se gotovo moglo reći da je grafička kolekcija ekstenzija kolekcije slika i obrnuto.
Pavo nam objašnjava: „Akademik Kruno Prijatelj govorio je da svi imamo svoj imaginarni muzej. S obzirom da živimo na Mediteranu, najljepšem dijelu planeta, logično je da je taj utjecaj neizbježan i u mom radu. Ljudi prepoznaju i nagrade kada vide da nešto radite iz gušta. A ako radiš nešto što voliš, to je već samo po sebi nagrada i nije više posao nego zadovoljstvo. Moji radovi najčešće nastaju kao slike, odnosno akrili na platnu, a nakon toga se neki motivi prenose na papir, kao multioriginali u različitim grafičkam tehnikama. Ništa se ne planira unaprijed. Spontano se sve događa tijekom rada, a u samom procesu stvaranja nešto se izdvoji samo po sebi.“
Utjecaj pop arta
U svom umjetničkom opusu, Pavo također ima niz portreta u kolekciji kojima daje hommage svojim umjetničkim uzorima. Pritom se posebno ističe nagrađivani portret našeg velikog pjesnika Tina Ujevića, o kojem je ujedno napisao i knjigu Do not fear! You’re not alone! (2006.) u suradnji s kćeri Marinom te obilježio njegovo stvaralaštvo kroz sudjelovanje u različitim manifestacijama. Pritom je osobito bila značajna izložba održana u New Yorku 2007. godine, na kojoj se jedinstvena Patti Smith prvi put upoznala s Tinovom poezijom.
Budući da su ove kolekcije prethodile kolekciji “Mediterraneo”, Pavo nam otkriva kako je došlo do tranzicije od pop portreta do prezentacije mediteranskog habitusa na platnu: „Moje formativne godine bile su one krajem 60-tih i početkom 70-tih kada se pojavljuju Rock’n’roll i Pop art te postaju dominantna kultura i umjetnički izrazi. I u jednoj i u drugoj ima zanimljivih znakova koji su odraz te kulture, a koje se kasnije mogu iščitati u mojim radovima. Ja sam svoju priču započeo kao grafički dizajner postera i omotnica za LP ploče za razne bendove i izvođače. Moj likovni opus se zapravo spontano proširio i na mediteranske motive. Prostor u kojem živimo je uistinu svojevrsna Arkadija Mediterranea. Mediteran je magija kojoj se teško može odoljeti. I Patti Smith je u jednoj svojoj pjesmi zapisala: “Sve se postupno spaja, Mediteran se širi…”
Art-shop
U art-shopu galerije dostupni su printovi kojima ćete dodati la vita mediterranea vibru u svoj dom, kao i torbe i majice kao originalni i ujedno nosivi suveniri “splitskog đira” s upečatljivim vizualima – poglavito kad je riječ o popularnoj Vespi i simpatičnom psu Dalmatineru.
„Kako svaka galerija ili muzej koji drži do sebe ima i art shop, tako i mi neke od svojih originalnih uradaka apliciramo na različite materijale i predmete“, kaže nam Pavo. „Ljudima se sviđaju naši radovi, a kako si svi ne mogu priuštiti original, moguće je kupiti umanjeni motiv otisnut na papiru ili tekstilu.“
Jubilarni Splitgraphic
Tijekom svog rada, Galerija je ostvarila suradnju s brojnim umjetnicima kroz organizaciju izložbi, među kojima se svakako ističu Edo Murtić, Vasko Lipovac, Miroslav Šutej ili Ivan Kožarić od domaćih umjetnika te Yoshio Imamura, Masahiro Fukuda (Japan), Hugo Besard (Belgija) ili Brita Weglin (Švedska) od inozemnih umjetnika zahvaljujući manifestaciji Splitgraphic. Ove godine održava se njeno 10. izdanje, i to u novouređenoj Staroj gradskoj vijećnici u povijesnoj jezgri Splita gdje se tradicionalno održava od svojih početaka.
A s obzirom da se radi o jubileju, Marina nam otkriva da su pozvali dva iznimna umjetnika za selektore bijenala, grafičara i pedagoga Ingrid Ledent s Kraljevske Akademije Antwerpen i Yoshia Imamuru iz Japanese Print Association.
„Oboje su dobitnici glavnih nagrada na bijenalu te su izlagali već u Splitu na samostalnim izložbama. Imamo odličnu suradnju s njima, a osim toga su izvrsni grafičari i predstavnici suvremene svjetske grafičke scene. Njihovi radovi će također biti izloženi u Vijećnici uz ostale dobitnike nagrada tijekom proteklih izdanja. Ingrid Ledent odabrala je vrhunske grafičare i grafičarke iz cijelog svijeta, s naglaskom na Europu i Kinu, dok je Yoshio Imamura napravio selekciju najboljih današnjih japanskih grafičara.“
Ukupno će biti izloženo čak 58 umjetnika, a o njima možete više saznati na web stranici Splitgraphic bijenala www.splitgraphic.hr, dok rad galerije „Naranča“ možete pratiti na www.studionaranca.com.
Foto: Art studio Naranča