Mediteran u sebi nosi šarm mirnijeg životnog ritma, gdje su prioritet mali trenuci ispunjeni hedonizmom. Poanta je usporiti, odmaknuti se od konstantne težnje za bržim, boljim i produktivnijim, te se vratiti monumentalnim navikama koje bismo, u duhu aktualnih trendova, mogli svesti pod zajednički nazivnik: “Almost forgot this is the whole point.”
Odmor smo, pod pritiskom kapitalističkih zahtjeva i ubrzanog ritma života, odavno prestali glorificirati. Nerijetko se (nepravedno) poistovjećuje s nedostatkom ambicije. Iako se odmor i ambicija međusobno ne isključuju, upravo je ta zamjena jedna od najvećih zamki moderne opsesije uspjehom.
Muzej fjake kao kulturni reset užurbane svakodnevice
View this post on Instagram
Putovanje u mediteransko podneblje podsjeća nas na to da šušur može pulsirati drukčije. Odraz takve životne filozofije jest popularni fenomen – fjaka. Usporediv s talijanskim dolce far niente ili španjolskom siestom, fjaka ipak u svojoj srži ostaje jedinstvena. Takve društvene navike predstavljaju sociološke principe koji zaslužuju dublje istraživanje. Koncept “otočne temporalnosti”, odnosno poimanje vremena u otočnom kontekstu kao kulturne i prostorne metafore Dalmacije, sve se češće pojavljuje u znanstvenim i društvenim projektima. Jedan od njih je i Muzej fjake, čije je službeno otvorenje najavljeno za 1. srpnja.
Udrugu Muzej fjake osnovala je Lana Rogošić Blagojević 2023. godine s ciljem intenzivnijeg proučavanja fjake kao stanja uma – kroz prizmu opuštanja i davanja važnosti osobnom zadovoljstvu. Udruga brojnim inicijativama nastoji istaknuti pozitivne učinke ovog mediteranskog mentalnog stanja te istovremeno promovirati dalmatinsku baštinu i tradiciju. Muzej je zamišljen kao digitalna platforma, odnosno online soba, u kojoj će biti izloženi umjetnički radovi inspirirani fenomenom fjake.
View this post on Instagram
Online soba ispunjena umjetničkim radovima
Ove je godine udruga raspisala poziv umjetnicima – fotografima, ilustratorima, autorima, AI-umjetnicima i drugima – da prijave svoje radove za izložbu pod nazivom “Što je fjaka?”. Fokus je na mladim autorima, studentima i umjetničkim suradnicima koji su na početku svoje profesionalne karijere. Cilj izložbe je konkretizirati ideju iza Muzeja i udruge: brendirati osjećaj koji je, prema njihovim riječima, uvjetovan geografskim položajem i stvoriti globalnu platformu za dublje upoznavanje s fjakom kroz umjetnost i interakciju.
View this post on Instagram
Iako tek očekujemo rezultate projekta, već sad je jasno da ova priča želi prenijeti vrijednosti kvalitetnijeg, mirnijeg načina života i odmaknuti se od normalizacije ekstrema poput burnouta – kroz umjetnički angažman i zajednički rad – što je vrijedno svake napisane riječi.