Svaki tjedan donosimo vam pregled važnih vijesti iz područja društva, kulture i politike. Vijesti koje su vam možda prošle “ispod radara”, a od velikog su značaja ili pomaka za određenu industriju – u pozitivnom, ali i u negativnom smjeru

Chanel ulazi u svijet reciklaže kroz novu marku Nevold

Luksuzni modni div Chanel pokrenuo je novu inicijativu pod nazivom Nevold (skraćeno od “never old”), s ciljem stvaranja recikliranih materijala od viškova tkanina, neprodane robe i ostataka iz proizvodnje. Pod vodstvom Sophie Brocart, bivše direktorice modne kuće Patou, marka Nevold funkcionirat će kao poslovna platforma otvorena drugim brendovima kako bi se smanjila ovisnost industrije o resursima poput kašmira, svile i kože, materijala koji su sve više pogođeni klimatskim promjenama.

Nevold okuplja tri glavna partnera: L’Atelier des Matières (Chanelova postojeća inicijativa za reciklažu), Filatures du Parc (europska tvornica pređe od reciklirane vune) i Authentic Material (specijalizirana za kožu). Chanel ovom inicijativom ne želi reciklirati samo otpad iz svoje proizvodnje nego i onaj drugih modnih kuća te tako redefinirati kružnu ekonomiju luksuzne mode.

Umjetna inteligencija službeno je postala najbrže usvojena tehnologija u povijesti čovječanstva

Prema novom izvještaju investitora, razvoj i usvajanje umjetne inteligencije odvija se bez presedana. U izvještaju dugom 340 stranica ističe se kako je ChatGPT, najpoznatiji AI chatbot, u svega dvije godine dosegnuo 800 milijuna korisnika, čime je postao najbrže rastuća tehnologija u povijesti, koja je nadmašila čak i Facebook i pametne telefone.

Meeker ističe kako se smanjuju troškovi korištenja umjetne inteligencije, dok se broj novih modela i količina podataka za treniranje ubrzano povećavaju. Velike korporacije poput Googlea, Microsofta i NVIDIE sve više ulažu u AI, a tempo razvoja toliko je ubrzan da konkurencija jedva drži korak. Meeker zaključuje da će većina kućanstava usvojiti AI tehnologije unutar tri godine, što je četiri puta brže nego što je trebalo da internet uđe u svakodnevnu uporabu.

Francuska uvodi zakon protiv ultrabrze mode: udar na Shein i Temu

Francuski senat gotovo je jednoglasno usvojio zakon koji cilja na ultrabrzu modu, osobito na tvrtke poput Sheina i Temua. Zakon predviđa zabranu oglašavanja, uvođenje minimalnih cijena (barem 10 EUR po artiklu do 2030.) i strože ekološke standarde, s ciljem smanjenja prekomjerne proizvodnje i tekstilnog otpada koji godišnje iznosi 92 milijuna tona.

Iako se zakon donekle razlikuje za europske brendove, poput Zare, njegov utjecaj mogao bi se proširiti i na EU razini. Francuska ovim potezom postavlja presedan u borbi protiv brze potrošnje u modnoj industriji, koja često zanemaruje ekološke i društvene posljedice. Međutim, promjena potrošačkog ponašanja, osobito među mladima koji slave Shein haul kulturu na društvenim mrežama, bit će ključna za pravi uspjeh reforme.

Grammy 2026. uveo nove kategorije

Američka glazbena akademija objavila je da će 68. dodjela Grammy nagrada, najavljena za 1. veljače 2026., sadržavati dvije nove kategorije: Najbolji tradicionalni country album i Najbolja naslovnica albuma, čime se želi dodatno istaknuti i nagraditi kreativni doprinos izvođača i dizajnera u glazbenoj industriji. Postojeća kategorija za Najbolji country album bit će preimenovana u Najbolji suvremen country album, što će učiniti jasniju razliku glazbenih stilova unutar žanra.

Uz nove kategorije, došlo je i do promjena u pravilima za sudjelovanje; kandidati za Najboljeg novog izvođača sada mogu biti i oni koji su prethodno surađivali na albumima nominiranim za Album godine, pod uvjetom da njihov doprinos ne prelazi 20 % ukupnog trajanja albuma. Također, fizički albumi prodani putem web-stranica izvođača ili izdavača sada su prihvatljivi za kategorije kao što su Najbolji dizajn albuma ili Najbolje bilješke uz album. Ove promjene ukazuju na nastojanja Akademije da što bolje prepozna kreativne doprinose i prilagodi se novim načinima distribucije glazbe.

Noćni vlakovi Nox povezivat će čak sto europskih gradova

Berlinski startup Nox najavio je lansiranje mreže noćnih vlakova koji će povezivati do sto europskih gradova do 2035. godine. U planu su privatne kabine s krevetima dužine dva metra, panoramskim prozorima i prostorom za prtljagu, a sve to po cijenama usporedivim s avionskim kartama; početne cijene iznosit će 79 eura za jednokrevetne i 149 eura za dvokrevetne kabine.

Nox, a Berlin-based startup, says its mission is to offer a real alternative to short-haul flights in Europe.

Suosnivači Thibault Constant i Janek Smalla ističu da žele noćne vlakove učiniti osnovnim dijelom europskog putovanja, osobito kao ekološki prihvatljivu alternativu kratkim letovima. S planiranim rutama kroz gradove poput Pariza, Barcelone, Amsterdama i Budimpešte, projekt ima potencijal promijeniti način na koji putujemo unutar Europe: udobno, tiho i održivo.

Foto: Unsplash, Pexels, Nox Mobility