Nakon što je prije dvije godine u Hrvatskoj otvorena izložba pod nazivom “Ilustracije pričaju”, pomama za ovim umjetničkim izražavanjem i dalje ne jenjava. Baš naprotiv, ilustratore volimo više nego ikad

Svaki umjetnik unutar sebe skriva neobjašnjivu paletu mašte obojenu svim nijansama kreativnosti i upornosti koju možemo zamisliti. Nepresušni izvor ideja i zabavnog svijeta ilustracija može nam uvijek biti primjer kako u svemu pronaći nešto lijepo i zanimljivo, prepuno boja i oblika koje možemo shvatiti baš onako kako sami poželimo. Nakratko, baš kao i u filmovima i romanima, dobivamo ulaznicu u svijet čarolije u kojem se možemo samo diviti predivnoj umjetnosti, talentu i avanturama u koje nas uvode ilustratori. 

DIGITALNI IZAZOVI

Kako se ova skupina umjetnika snalazi u digitalnom dobu u kojem je fokus neizbježno na društvenim mrežama te postoji li poveznica između tradicionalne umjetnosti i suvremenog načina izražavanja otkrili smo kroz razgovor s četiri predivne dame s kojima se hrvatska ilustratorska scena itekako ponosi.

Josipa Maras, kreatorica linije ilustracija “Marastracije by Josipa” vjeruje da su “društvene mreže jedno veliko dobro koje je zadesilo našu generaciju. Omogućile su svim ljudima kojima je gen za trgovinu negdje mutirao da u sebi osposobe mini trgovca. Da sam ja 90-ih godina morala kupovati, pa preprodavati traperice, vjerojatno bih bila kruha gladna. Bog je vidio kud sve to vodi, pa nam je poslao Zuckerberga i ekipu. Sve te mreže su odlična stvar za (samo)promociju, samo je pitanje koliko će to svatko od nas znati iskoristiti. Meni osobno jako su puno pomogle. Istina je i da je svijet doista jedno veliko selo, sve dokle god imamo priključak za internet.”

Dok se mnogi pitaju koja je razlika između ilustriranja i klasičnog dizajna, Josipa ističe da ne zna kako točno podvući crtu i odrediti što je jedno, a što drugo. Ipak, na vrlo zanimljiv način nam je objasnila stvarno stanje na tržištu kad je o narudžbi i prepoznavanju ilustracija riječ.

“I dalje me malo duša boli kad vidim da se ilustracija još uvijek ne cijeni kao neka slika na platnu. No to je proces na kojem treba kontinuirano raditi i osvijestiti publiku o vrijednosti same ilustracije. Mnogi smatraju da je to napravljeno na računalu i time izuzimaju vrijednost ručnog rada. No zapravo je suprotno. Iza tog računala stoji čovjek dušom i tijelom, umjesto kista drži digitalnu olovku i nebrojeno puta povlači jedan potez kako bi ispao što realnije i bolje. Uz talent koji dobiješ, za izradu jedne ilustracije stoje godine obrazovanja, truda i rada. Svi ilustratori su tehnički itekako potkovani znanjima i vještinama baratanja s digitalnim alatima. Sreća, 21. stoljeće i digitalizacija omogućili su nam jako širok spektar primjene pojedinog dizajna i/ ili ilustracije”, naglašava Josipa.

TRADICIONALNO VS. DIGITALNO

Surfajući internetskim prostranstvima i blagodatima Instagrama, naišli smo na još zanimljivih projekata i bića koja su nas oduševila svojim talentom. Lora Vran, ilustratorica i diplomirana kostimografkinja, otkrila nam je da je s objavama svojih ilustracija i radova krenula još 2008. godine, kad je napravila svoju prvu Facebook grupu. Za sebe kaže da je ustrajna te da ima oko za detalje i veliku ljubav prema umjetnosti i crtanju. Njezine su ilustracije objavljene i u knjizi Marine Petranović “Od kostima do kostimografije – Hrvatska kazališna kostimografija”, a kad ima vremena, crta čak i do 12 sati u komadu. 

Lora je naglasila kako i tradicionalna i digitalna ilustracija imaju svojih prednosti, no ona više preferira tradicionalnu jer upravo takvu i radi. 

Smatram da tradicionalne ilustracije imaju dubinu i bogatstvo tekstura koje digitalna ilustracija po mom mišljenju ne može postići do te mjere iako mi je u planu digitalizirati vlastite ilustracije. Dodatni poticaj mi je i želja za razvijanjem svog brenda. Inspiraciju crpim iz umjetnosti, prirode i modne fotografije jer mi je moda oduvijek bila velika strast. Sukladno tome, najveća inspiracija mi je upravo Katie Rodgers, modna ilustratorica, koju pratim godinama i njezin razvoj je doista nešto nevjerojatno. Mislim da je to san gotovo svakog umjetnika koji se želi razvijati u smjeru modne ilustracije.

 

Maja Tomljanović, grafička dizajnerica i ilustratorica, slaže se da je sve više ilustratora koji kombiniraju tradicionalni i digitalni medij kod stvaranja ilustracija te da na tržištu svakako ima mjesta i za jedne i za druge. Ipak, naglasila je da je umjetnik s digitalnom ilustracijom mrvicu slobodniji. 

S digitalnom ilustracijom si slobodniji, možeš se po stoti put vratiti ilustraciji i mijenjati je ako je potrebno. Možeš mijenjati boju svakog i najsitnijeg detalja sve dok nisi zadovoljan rezultatom. Kod tradicionalnog slikanja nisi toliko slobodan, mogućnost pogreške svedena je na minimum te moraš imati sve isplanirano – od palete boja pa do najsitnijeg detalja u ilustraciji. Mislim da su tradicionalni ilustratori strpljiviji od digitalnih jer kad jednom napraviš tu pogrešku, onda nema natrag.”

NEPROCJENJIV VIZUALNI UKRAS

Vrijednost same ilustracije u digitalnom dobu uistinu je neprocjenjiva. Baš kao što se kaže da slika govori tisuću riječi, tako nas i ilustracija podsjeća na mnoge druge vrijednosti jer istovremeno može informirati, zabaviti ili izazvati različite vrste emocija. Ilustracije mogu potpuno promijeniti način gledanja na svijet, osobito kad se spoji s digitalnim medijima. Na taj način nam otvaraju prozor u jednu sasvim novu dimenziju hiperpovezanosti i komunikacije novih generacija, a pomažu i u boljem razumijevanju današnjeg načina života, ljudskih navika i općenito, življenja.

Ako uzmemo u obzir i činjenicu da na čak 90 posto informacija s kojima se susrećemo na dnevnoj bazi reagiramo isključivo vizualno, ilustracije su definitivno nešto što će zauvijek intrigirati ljudski um bez obzira na tehnološki napredak i način prikaza. Upravo zato je ne možemo okarakterizirati isključivo kao način zabave i iskazivanja vlastite mašte i kreativnosti, nego se ona ponosno ističe kao ravnopravan način komunikacije. Ako se samo malo zamislimo, većina nas će priznati da voli komunikaciju emotikonima, gifovima i naljepnicama preko digitalnih kanala i društvenih mreža, više nego verbalno izražavanje SMS-ovima, glasovnim porukama ili pozivima.

Stanje kod poslovanja brendova i svijeta marketinga je također prigrlilo ilustraciju kao ravnopravan alat za stvaranje svog vizualnog identiteta, ali i predstavljanje proizvoda i usluga na drukčiji način. Neke ilustracije itekako imaju moć izazvati djelovanje potrošača, čime se povezanost grafičkog dizajna s jedne strane te marketinga i prodaje s druge strane, nesumnjivo svrstava u nezaboravnu avanturu i izravno utjecanje na potrošačku svijest.

U razgovoru s još jednom hrvatskom ilustratoricom, Tenom Leticom, otkrili smo da su njezina najveća inspiracija bajke, legende i mitovi, pa čak i proučavanje starih medicinskih knjiga i atlasa, a objasnila nam je i razliku u radu ilustratora na hrvatskom u odnosu na svjetsko tržište.

Situacija je danas puno bolja na hrvatskom tržištu, ali daleko je od svjetske. Čini mi se da se u Hrvatskoj još uvijek na ilustraciju gleda kao na samo jednu od vještina koju autor posjeduje, a ne kao da je to zasebno zanimanje. Također, mislim da klima u Hrvatskoj općenito nije dovoljno otvorena i naklonjena prema kulturi i kreativnim zanimanjima (ne samo ilustraciji) umjesto da u njima vide veći poslovni potencijal. Mislim da se na svjetskom tržištu puno više koristi kreativce za promociju gradova i zemalja te imaju veću slobodu da se izraze“, objasnila je Tena, koja je zaslužna za predivne ilustracije gradova iz asortimana brenda Dilemma Posters.

S njom se složila i Maja Tomljanović, koja je čak izdvojila neke zanimljive primjere marketinških kampanji u svijetu koje su koristile ilustracije:

U svijetu nije strano da neki veliki brend poput Tiffanyja angažira ilustratora za kampanju za društvene mreže kao što je bila primjerice kampanja za Valentinovo ili Božić prošle godine. Također, Armani Exchange je u suradnji s nekoliko svjetski poznatih ilustratora kreirao specijalnu kolekciju majica.

S obzirom na to da ilustracija prenosi puno više od samih riječi, zasigurno možemo očekivati još veći razvoj ove zanimljive industrije koja se zbog prijateljevanja s digitalnim svijetom ima priliku pokazati samo u još boljem i zanimljivijem svjetlu. Poruke koje ona donosi predstavljaju savršen vizualni sklad i svakako su nešto čemu i dalje moramo željeti pridavati pozornost bez obzira na to koliko smo duboko “zagrizli” u umjetnost. Uz ilustraciju i ilustratore, svijet koji gledamo može nam biti serviran na puno više poučniji i puno više nadahnjujuć način nego što smo navikli, a svakodnevica prepuna kratkotrajne pažnje može biti ukrašenija optimizmom i ljepšim bojama zbog kojih ćemo je naučiti gledati s više koncentracije i volje.