Znate li da su institucije u kulturi često neopremljene wc-ima za osobe s invaliditetom pa su primorane odlaziti u wc-e u trgovačkim centrima? Ili da gluhe i nagluhe te slijepe i slabovidne osobe često nemaju pristup sadržajima u kulturi iako plaćaju porez kojim se brojne financiraju? Ili da je dovoljna jedna stepenica da osobe s poteškoćama kretanja nemaju pristup nekom sadržaju i prostoru? Udruga Filmaktiv svojom kampanjom “Kultura svima” postavlja ova pitanja.
Filmaktiv
Ovo su samo neki podaci koje je u središte kampanje “Kultura svima” stavila riječka udruga Filmaktiv koja se od 2016. godine bavi prilagodbom audiovizualnih sadržaja za gluhe i nagluhe te slijepe i slabovidne osobe. Od tada do danas uspješno su prilagodili 51 hrvatski, do tada nedostupni, film za gluhe i nagluhe te slijepe i slabovidne osobe, a 2022. svojim su radom otišli i korak dalje.
Naime, kroz svoj rad i suradnjom udruga za osobe s invaliditetom te raznih kulturnih institucija u gradu Rijeci došli su do uvida kako je osim prostora za osobe s invaliditetom često neprilagođen i sam kulturni sadržaj.
Kroz 8 godina rada u području inkluzivnih kulturnih praksi osvijestili smo da je potrebno sinergijsko djelovanje za dostizanje konkretnih rezultata. Provedbom projekta smo pak osvijestili da su institucije u kulturi i više nego zainteresirane otvarati svoja vrata svima te smo sigurni da će protekli rad, ali i planirani budući, biti ključ uspjeha u snažnijem inkluziviranju kulture. Ali i društva u cjelini. – rekla je Maja Ogrizović, inicijatorica i voditeljica inkluzivnih projekata u kulturi.
Kako bi osvijestili javnost o svakidašnjim izazovima s kojima se osobe s invaliditetom susreću, pokrenuli su kampanju “Kultura svima” čiji je cilj pokazati kako je dostupnost kulture civilizacijska norma te da bi kultura zaista trebala biti dostupna svima.
Tako su na društvenim mrežama u suradnji s influencericom i aktivistkinjom Pamelom Perkić te grafičkom dizajnericom Doroteom Škrabo, osmislili kratke videe koji na humoran način osvještavaju o problemima manjinskih skupina koji osobama koje nisu njen dio, pomažu sagledati novu perspektivu.
Komunikacija inkluzivnih projekata u kulturi i dosadašnji način rada je uvijek bio mekan, otvoren i humoran. To smo mi, a i to je način kojim volimo djelovati — da se svi osjećamo pozvani, a ne prozvani, a opet da adresiramo probleme i pozovemo na njihovo rješavanje. Zajedno kao društvo moramo i možemo bolje, a to društvo smo — mi. Tako da biramo istovremeno nježan i direktan pristup začinjen humorom i veselimo se gledati kako dopire do zajednice – kaže Ogrizović.
Osim online dijela, kampanja se odvija i izložbom plakata na Kampusu koji prolaznike žele zadržati pitanjem i potaknuti na promišljanje te fanzinima o inkluzivnim kulturnim praksama i ekonomski dostupnim sadržajima i prostorima u kulturi u Rijeci.
Udruga Filmaktiv uspješno surađuje s nizom institucija u kulturi na inkluzivnijem pristupu i sadržaju, čineći korak prema zajedničkom kulturnom iskustvu za sve, čime će se posvetiti i u svom budućem djelovanju.
Trenutno surađujemo s 9 institucija u kulturi u Rijeci na prilagodbi najava njihovih programa (HNK Ivan pl. Zajc, Art-kino, MMSU, Dječja kuća, Gradska knjižnica rijeka, Gradsko kazalište lutaka, Prirodoslovni muzej, Pomorski i povijesni muzej hrvatskog primorja te HKD) u čemu svi uživamo. Rekla bi da je ovo sjajan početak dugogodišnjeg zajedničkog rada na osiguravanju kulture dostupne svima. Baš svima – kaže.
Svoju kampanju udruga će završiti konferencijom u ponedjeljak 4. prosinca, dan nakon Međunarodnog dana osoba s invaliditetom kojom planiraju predstaviti rad projektom osnovanog Inkluzivnog kulturnog vijeca mladih Kultura svima te zaključke analize inkluzivnosti prostora i sadržaja riječkih institucija u kulturi kao i potaknuti zajednicu na još snažnije inkluzivno djelovanje.
Više o projektu možete saznati na web stranici Film svima kao i na društvenim mrežama kampanje.
Brinu li modni brendovi iz regije uopće o inkluzivnosti?
Fotografije: Filmaktiv