Za vikend stižu nova prometna pravila za romobiliste, što sigurno znači da će se sve više ljudi odlučiti na kupnju sve popularnijeg električnog romobila. No mnogi ne znaju na što treba paziti pri kupnji te koja su pravila u prometu pa smo pripremili vodič u kojem je sve na jednome mjestu
Toplije vrijeme nas uvijek nagna da ostavimo svoje automobile u garaži i prošetamo, uzmemo bicikl ili javni prijevoz kad god je to moguće. No kad je riječ o biciklu, uvijek postoje negativne strane – poput umora i znojenja, što često iziskuje organizaciju i ekstra odjeću prilikom dolaska na posao. Električni romobil ne umara kao bicikl, izbjegava najgore gužve, brz je, ima male troškove održavanja, lako ga je skladištiti, ne morate za njega tražiti niti plaćati parkirno mjesto i manje zagađuje okoliš. Kad se sve to zbroji, jasno je zašto se sve više ljudi okreće električnim romobilima, no često se ne zna otkud krenuti pri kupnji – ipak je riječ o relativno novom prijevoznom sredstvu koji dobiva i svoja pravila u prometu.
Naime, za vikend na snagu stupaju izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojima se uvodi niz novosti, posebno što se tiče električnih vozila poput romobila, koja su sada svrstana u kategoriju „osobno prijevozno sredstvo”. To sigurno olakšava i odluku da se konačno odlučite za ovo popularno prijevozno sredstvo, a osim novih pravila, složili smo jedan veliki vodič koji će vam olakšati kupnju!
Koliko platiti električni romobil?
Kao i svaki proizvod dostupan na tržištu, električni romobil ima svoj raspon cijena. One se vrte od otprilike 2 tisuće kuna, pa sve do preko 7 tisuća, a o iznosu ovisi i koje sve opcije ima. Stoga, prvo trebate ustanoviti koliko ste spremni uložiti u svog novog prijevoznog ljubimca. Cijena, naravno, ne znači i kvalitetu, ali u pravilu su skuplji oni koji imaju veću snagu motora, amortizere, dulje trajanje baterije ili koliko je težak (pa promislite treba li vam zaista romobil težak 15 kilograma, a posao ili stan su vam na četvrtome katu bez lifta).
Električni romobil – na što treba obratiti pažnju?
Najsretnija opcija električnih romobila vrti se oko 2500-3000 kn, gdje je najviša brzina do 25 km/h, težina oko 11 kg, sa snagom motora do 250 W te koji može ići do 20 km s jednim punjenjem i amortizerima. No to ne znači da je to idealno za vas.
Ako vam je dovoljno voziti se 20-ak kilometara na sat i dovoljno vam je do posla i natrag oko 10-ak kilometara, onda tražite upravo takve modele. Nema potrebe da pretjerujete i tražite “nabrijani” električni romobil ako zapravo nećete koristiti sve njegove benefite koje ćete dobro platiti.
Brzina
Iako ste vjerojatno poželjeli ići brzo i čudno vam je vidjeti da su dobri modeli na brzini od 25 kilometara na sat, uzmite u obzir to da se većina ugodne vožnje vrti do 18 km/h, a skoro sva električna vozila su limitirana na 25 km/h zbog regulative EU, jer do 1000 W nije potrebna registracija.
Teret
Skoro svi modeli električnih romobila mogu podnijeti težinu do 100 kilograma, tako da je osobama koje se približavaju toj brojki ili su preko nje, uzmite u obzir da trebate gledati koliko tereta može podnijeti vaš budući suputnik.
Sklopivi električni romobil ili ne?
Razmislite i o tome trebate li sklopivi električni romobil. Pojedini modeli mogu se sklopiti samo djelomično, pojedini se smanje za 70 posto, a neki ne mogu ništa. Iako izgleda fora ta mogućnost, zapitajte se hoćete li je zaista i koristiti. Procijenite gdje biste sve parkirali električni romobil i imate li mjesta za njega u podrumu ili garaži. Ako će vam morati stati u mini smočnicu, birajte rasklopivi.
Baterija i potrošnja električnih automobila
Ono što je svim romobilima zajedničko je potrošnja struje po kilometraži – prosječna potrošnja električne energije kreće na razinama od 6 do 10 Wh/km, što znači da u najgorem slučaju (prema najvišoj tarifnoj potrošnji) trošite malo više od jedne kune na sto kilometara. Zato se električni romobili i zovu vozilima budućnosti. No ono što im nije zajedničko jest brzina punjenja – nekima će trebati 3 sata, nekima 8. Suvremena i jaka litij-ionska baterija omogućuje veći domet, ali njezina negativna strana jest ta da povećava masu romobila, ali i njegovu cijenu. Iako je razlika od 4 sata punjenja na prvu velika, razmislite gdje biste ga najčešće punili i je li vam vrijeme punjenja modela koji uzimate u obzir dovoljno. Ako ga punite na poslu ili tijekom noći, nije li vam svejedno hoće li se napuniti za dva sata ili osam?
Kako odabrati model?
Prođite rutu kojom biste inače išli biciklom i gledajte je “drugim očima”, odnosno, onima budućeg vlasnika električnog romobila. Idete li samo po asfaltiranim područjima, ili pločnik ima izbočine, rupe i druge prepreke? Ako vam je teren ravan, uzmite pune gume s amortizerima, no dobro razmislite o tome da ipak uzmete pneumatske gume jer je putovanje s njima puno udobnije. Dapače, forumi vrve savjetima kojem je ovaj na prvome mjestu. Međutim, njihov problem je mogućnost bušenja, no ako ste u nedoumici, najbolje je raspitati se kad suzite izbor na par modela.
Zapitajte se za što koristite električni romobil. Je li to samo u aktivnom druženju s djecom, planirate li na posao, na kavu – to će vam olakšati suziti izbor.
Raspitajte se kod prodavača
Ne morate kupovati naslijepo. Slobodni ste otići i u trgovinu koja u ponudi ima električne romobile i testirati ga, da se naviknete na cijeli koncept stajanja na njemu, balansiranja, odnosa njegove težine i okretnosti i slično. Također, ima poseban princip kretanja, koji nije nalik motoru ili mopedu, koliko god bismo to na prvu pomislili. Umjesto da ubrzavate pomalo i on se pokrene, električni romobil prvo treba lagano odguravati nogom. To znači i da ćete ga moći “osjetiti” prije nego ga pokrenete, samo stojeći na njemu. Nakon što ga uspješno provozate, naučite oprezno kočiti s njime – a za dodatni savjet pitajte prodavače.
I jednako važno – raspitajte se koliko vam traje jamstvo na električni romobil, je li uključeno održavanje u cijenu i gdje se nalaze servisi. To će vam poslije smanjiti nepotrebne muke, neovisno o tome trebate li popravak ili obaviti redoviti servis.
Djeca i električni romobili
Velika je pogreška djetetu kupiti romobil za odrasle – čak i onda kada je dijete dovoljno visoko da “stane” na model namijenjen vama. Dječji električni romobil nije samo manji, već ide sporije, ima slabiji gaz, upravljač je niži, a funkcije su im prilagođene njima.
Često se savjetuje djetetu prvo kupiti obični romobil koji koristi za kraći prijevoz i igru, te uz njega naučiti prometna pravila i sigurnu vožnju, kao i važnost sigurnosne opreme.
Električni romobili i sigurnosna oprema
Gotovo svi modeli imaju reflektirajuće naljepnice, no nikako nemojte zaboraviti uzeti kacige za glavu, kao i štitnike za laktove i koljena, poglavito ako ste romobil kupili svome djetetu. Ako znate da ćete se voziti po mraku, nabavite i sigurnosni prsluk, a dobro će vam, za “zlu ne trebalo”, poslužiti i jedna tanka kabanica koju ćete imati uvijek pri ruci.
Od dodatnih gadgeta možete nabaviti i modele koji imaju ekran na upravljaču, koji vam prikazuje brzinu vožnje i koliko ste potrošili bateriju, a neki “nabrijaniji modeli” imaju i mogućnost da kontrolirate električni romobil mobitelom, što je zanimljivo za roditelje koji s modelima za djecu, kojima mogu kontrolirati, ali i ograničiti brzinu.
Uz to, kupite kvalitetnu bravu za vezanje romobila, kao i grip za volan kako bi vam držanje bilo udobnije. Ako to želite, možete si kupiti i držač za mobitel, koji vam može biti priključen na navigaciju kako biste mogli lakše pratiti kuda morate skrenuti. A ako planirate na duži put koji je često gužvovit, promislite o retrovizoru koji ćete ugraditi i koji će vam puno pomoći pratiti situaciju u prometu.
Ono što je jako važno su i čvrste tenisice koje vam “ne plešu”, već su stabilnije. Preporuka je uzeti one za fitness ili trčanje zbog potpore za gležanj, pa ako nemate to, raspitajte se o modelima koji vam odgovaraju kako u ovoj, tako i u drugim aktivnostima.
Električni romobili i prometna pravila
Iako su se vozači električnih romobila dugo tretirali kao pješaci, vrlo je jasno da oni to nisu, pa su posljednjih godina (u Hrvatskoj prije dva mjeseca) uveli nova pravila u prometu.
Tako primjerice svi vozači „osobnog prijevoznog sredstva” moraju imati kacigu, a ne samo mlađi od 16 godina. Moraju voziti biciklističkom stazom, a ako ih nema, mogu ići polako po trotoaru te takozvanim zonama smirenog prometa. Također, tijekom noći ili smanjene vidljivosti svi vozači bicikala, romobila i sličnih električnih vozila moraju biti označeni reflektirajućim prslukom ili drugom reflektirajućom oznakom. Kazna od 300 kuna propisana je za vozače e-romobila, ali i bicikliste koji se voze sa slušalicama na oba uha.
Ako je električni romobil snažniji od 0,6kW ili brži od 25 km/h ne smije se koristiti u javnom prometu pa je jedina opcija da se limitiraju ili atestiraju i, ako je to moguće, registriraju. I to je to zasad! Hoće li biti nekakvog polaganja za vožnju romobila u budućnosti ili ne, tek nam je vidjeti.
Zaključak
Ulaganje u električni romobil je dobra investicija, na koju treba obratiti pažnju na vlastite potrebe i navike. Ono što je svim sadašnjim i budućim romobilistima zajedničko jest da u vožnji treba uživati, ali i biti odgovoran – kako prema svome vozilu redovitim održavanjem, tako i prema sebi poštivanjem pravila. Ono što je za vas jedino bitno jest ustanoviti želite li samo biti u trendu ili ćete zaista koristiti električni romobil. Jer najneisplativiji je onaj električni romobil koji se ne vozi!
Foto: Unsplash