Guliver/Thinkstock

Aplikacija Meitu, što na kineskom jeziku u prijevodu znači “prekrasna fotografija”, dio je svakodnevice njezinih potrošača već gotovo cijelo desetljeće, od pojave društvenih mreža. Prema riječima novinarke “The New Yorkera”, Jiayang Fan, u posljednje vrijeme želja za postignutim meituom prerasla je u pravu opsesiju i doslovno mijenja lica Kine. Zar je moguće da jedna aplikacija za selfieje toliko drastično mijenja standard ljepote i kako je do toga došlo? Istražujemo!

“Korisnici mogu izoštriti bradu, povećati svoje oči, naglasiti jagodice i izbrisati svoje pjegice. Zapravo, čega god se možete sjetiti ispraviti na svojim licima, to je ono što se tom aplikacijom može učiniti”, kaže Fan. Postignuti look ima i svoj naziv u žargonu, wang hong lian, što znači “lice internetske zvijezde”. Ono što postaje zabrinjavajuće jest to da određeni korisnici ne žele svoje ispravke završiti samo objavom na Instagramu, Facebooku ili Snapchatu, nego žele izgledati “wang hong lian” i u stvarnom životu. Stoga, razumije se, pribjegavaju plastičnim operacijama.

 

Šest milijardi fotošopiranih lica mjesečno

 

Aplikacija Meitu stigla je na tržište 2008. godine, kojom su mladi ljudi “malo” uklanjali prištiće ili podočnjake prije postavljanja na društvene mreže. Danas, tvrtka ima nekoliko aplikacija, BeautyPlus, BeautyCam i SelfieCity, kojima prenaglašavaju svoje fizičke osobine, proširuju oči i prilagođavaju svoju boju kože trendovima. “U početku su ljudi favorizirali japanski anime look, s naglašenim očima i vrlo svijetlom, bljedunjavom kožom. Danas su se usmjerili prema takozvanom europsko-američkom valu, kojom pokušavaju izgledati nalik Zapadnjacima. Primjerice, maknuti svoj dvostruki kapak, nekarakterističan za njih. Osim toga, tu je i euroazijski izgled, koji nazivamo mixed blood“, izjavljuje Cai Wensheng, predsjednik tvrtke. Takve opcije mijenjanja boje kože naišle su na velike kritike u medijima, no mladi su bili “kupljeni” – aplikacije su instalirane na više od milijardu mobitela – većinom u Kini i ostatku Azije, no proširili su se i na Zapad, na kojemu se marketing Meitua teži proširiti. Tvrtka je toliko uspješna da su plasirali i vlastite mobitele, koji, naravno, posjeduju fantastičnu selfie kameru sa snažnijim senzorima koji omogućuju kvalitetnije procesuiranje i mijenjanje izgleda u odnosu na klasične uređaje, a sama aplikacija uljepšava vašu fotografiju od trenutka kad je “okinete”. Njihovi mobiteli gotovo da su rasprodani, a kompanija vrijedi šest milijardi dolara, dok njihova aplikacija obradi i više od toliko fotografija mjesečno.

 

Izmijenjeno lice kao dio kineske kulture

 

Sve je to pokazatelj da je meitu traženi standard ljepote. HoneyCC, iznimno poznata influencerica u Aziji, izjavila je da su tako obrađeni selfieji jednostavno dio kineske kulture. “Postalo je nužno urediti fotografiju prije nego što je objavite, dapače, to je sad uvjet svake objave. Moto tvrtke jest učiniti svijet ljepšim mjestom, i to uistinu rade. Tržište influencera je jako rastuće i konkurentno, obožavatelji sustavno traže ljestvicu više, a mi je jednostavno moramo dati da bismo se zadržali na tronu. Stravično je uzbudljivo imati sve oči uperene u svom smjeru, a ne možete istovremeno jamčiti da će tako ostati. Stoga im moramo dati ono što nisu niti znali da žele, a to je postavljanje novih trendova.” Cai Wensheng slaže se u potpunosti: “Kad smo krenuli s ovom tvrtkom, kreirali smo aplikaciju koja je mijenjala samo sitne izmjene i saznali da si korisnici time stanjuju bradu, šire oči, izbjeljuju kožu; potreba za time bila je prisutna cijelo vrijeme, samo to nismo znali. Usporedimo to s tim da biste prijateljima rekli da su pogrešno zakopčali gumb na majici ili da im je otvoren zatvarač na hlačama. Morate imati dozu pristojnosti i prilagoditi svoje lice standardima ako ga želite pokazati javnosti.”

 

Najbolja verzija mene

 

Iako pomalo zastrašujuće, to što tvrdi predsjednik tvrtke Meitu pokazalo se točnim pri ulasku u bilo koju kliniku za plastične operacije. Chengdu, glavni grad pokrajine Sečuan u jugozapadnoj Kini, odredište je svake osobe koja želi izmjene na svome licu, u klinici Xichan, gdje žene u dobi od 18 do 35 godina čine više od 98 posto klijenata. Zhang Yixiang, osnivač klinike, tvrdi da su se zahtjevi puno izmijenili od samih početaka njegova rada: “Nekoć su ljudi htjeli prikriti ožiljke ili određenu fizičku deformaciju. Danas u pravilu iznimno atraktivne žene dolaze po savršenu verziju sebe.” Ono što je zajedničko “svim verzijama sebe” jest težnja nalikovati zapadnjačkim standardima ljepote. Ovaj disfunkcionalni pokušaj bivanja dijelom (pop) kulture koja odgovara takvim i celebrity standardima ljepote ide toliko daleko da, ako si ne mogu priuštiti operaciju, posežu za raznim proizvodima koji izbjeljuju kožu ili povećavaju usne, a koji sadrže toksične sastojke, zbog kojih može doći do trovanja živom i otkazivanja jetre. Ne čudi da se, nakon što svi žele izgledati poput sestara Kardashian, skorašnje princeze Meghan Markle, Ivanke Trump (gdje se nekoliko tisuća žena pojavilo u klinikama diljem svijeta sa zahtjevima da žele izgledati što više nalik njima) ili nekoć Marylin Monroe, Audrey Hepburn i Twiggy, pojavilo i nešto što ostavlja dojam individualnosti – ne nalikujete niti jednoj poznatoj ljepotici, nego ste “samo” izbrusili sebe tako da izgledate kao da uistinu jeste zvijezda, bez da kopirate nekoga.

 

Kako izgleda uspješna osoba?

 

Ovaj začarani krug, koji ostavlja dojam da zadržavate vlastiti identitet dok prebirete po filtru animea, eurazijske primjese ili, pak, zapadnjačke kako biste izbrisali svoje korijene, zapravo je pokazatelj društvenog i ekonomskog pritiska, tvrdi politolog Wu Guanjun. “Mladi ljudi su potpuno izgubljeni, znaju da previše ljudi završava fakultete, a poslova nema. U svoje slobodno vrijeme koriste društvene mreže, koja im servira važnost samopromocije i kako bi uspješna osoba trebala izgledati. Završiti fakultet jednostavno više nije dovoljno, srž uspjeha je upravo fizičko savršenstvo. Meitu svoj biznis temelji na toj želji za savršenstvom, tako da osjetite njegov pogled, njegov učinak na fotografije po svim društvenim mrežama i traži da se ponašate u skladu s tim. Nesvjesno, fotografiranjem i fotošopiranjem sebe zapravo pristajete na njihove standarde, a ne na svoje.” “Zlatni rez”, ideal ljepote, simetrija lica, pa čak i kako izgleda zdrava osoba jest društveni konstrukt. Industrija standarda ljepote mora prepoznati potencijalne negativne posljedice, kako zdravstvene, tako i psihičke, zbog forsiranja težnje takvim idealima. Nadajmo se da ćemo uskoro dočekati zdrav dijalog o standardima koji slave etničke osobine diljem svijeta i otvaraju prostor za uživanje u istinskoj veličini i ljepoti raznolikosti.