Kako se riješiti toksičnih ljudi

Guliver/Thinkstock

Donosimo vam strategiju koja će vam poslužiti da odsad držite udaljene od sebe osobe koje se dobro osjećaju samo zbog toga što se vi loše osjećate

Ako se ikada usudite progovoriti bilo s kim o ovoj temi – vidjet ćete da se to manje-više svima događa. Svatko od nas imao je prijateljicu koja koristi svaku priliku da odapne bolnu strelicu u neko mjesto koje nas najviše boli. Ili kolegu koji tako rado vaše zasluge pripisuje sebi. Ili dečka koji vam kaže zbilja grozne stvari, ali kad se vi usprotivite, nazove vas preosjetljivom ili oko sebe podigne zid šutnje koji se treba rušiti duže od Berlinskoga. Netko, nemojmo se zavaravati, ima roditelje koji na redovitoj bazi pokazuju kako su razočarani svojim djetetom “za koje su se cijeli život žrtvovali“. Ovo je istina koju treba prihvatiti – niti je život zabavni lunapark, niti svi ljudi oko nas imaju najbolje namjere. Još jedna istina koju treba prihvatiti: ako nastavite održavati odnose u kojima je sve što dobivate bol, povrijeđenost i osjećaj manje vrijednosti, nećete dobro završiti.

EKSTREMNI PRIMJERI

Međutim, treba uvijek imati na umu da ljudi nisu protiv vas. Jednostavno su za sebe. I to je potpuno razumljivo, zato ne morate skupljati gorčinu ili ljutnju. Radi se o prirodnim ljudskim emocijama koje samo morate razumijeti i naučiti se nositi sa svakim na individualan način. Naravno, ima i nekih ekstrema među ljudima koji će vas u život povrijediti. I bez ustručavanja ćemo za njih koristiti termin koji koriste i psiholozi – psihopati. Jer, vjerovali ili ne, takvi tipovi ljudi ne žive u kolibama u šumi okruženi hladnim oružjem i s kukom umjesto ruke, nego među nama. Kao što je objasnio Ronald Schouten, profesor psihijatrije na Harvardu: “To su ljudi koje “sitnice” ne sprječavaju da realiziraju svoje želje. Empatija ili savjest kod njih ne postoji u pravom obliku, samo onda kada moraju istu odglumiti kako bi došli do svog cilja. Karakterizira ih visoka razina egocentričnosti koja se očituje u klasičnim primjerima poput neprihvaćanja tuđeg mišljenja, što se zna pretvoriti često u agresiju, impulzivni su, što opravdavaju imanjem “svog mišljenja” i “svojeg ja”, te vrlo izražene narcističke crte koja se očituje u neslušanju drugih. Primjećuju slabosti kod drugih i iskorištavaju ih u pravom trenutku, a do njih dolaze koristeći svoj šarm i elokventnost.

VRIJEME JE ZA DETOKS ODNOSA

Bez obzira na to truje li vas toksični prijatelj, partner, šef ili roditelj, imate li posla s psihopatom ili samo frustriranom osoba koja se s njima bori putem vas, i bez obzira na to je li njihovo oružje manipulacija, omalovažavanje, vječno nadmetanje, posesivnost, ono što vi trebate napraviti jest detoks svojih odnosa. ASAP.

Doduše, postoje ljudi koji nikad neće dugo zaglaviti u ovoj vrsti odnosa, ali i postoje ljudi koji ne znaju kako se iz njih iščupati. Ovi prvi brže i lakše prepoznaju toksičnu narav i znaju kako se obračunati s njom. To su ljudi koji imaju siguran način izgradnje odnosa, samopouzdani su i dobro znaju tko su. No, ako ste osoba kojoj nedostaje jasna slika o tome kako izgleda zdrav odnos, ako vam nedostaje samopouzdanja ili ne znate najbolje upravljati svojim osjećajima – vrlo vjerojatno ćete imati problema distancirati se od toksičnih ljudi u svom životu.

Dobra vijest: i to se može naučiti. Donosimo vam strategiju koja će vam poslužiti da odsad držite udaljenima od sebe osobe koje se dobro osjećaju samo zbog toga što se vi loše osjećate:

  1. Prepoznajte što vas čini lakim plijenom

Kad vas prijateljica koja ima loš dan po šesti put tijekom jedne kave povrijedi, što vi napravite? Kimnete glavom samo zato da je odobrovoljite? Šutite li u strahu da se stvar još više ne pogorša? Razmislite o svojoj reakciji hladne glave fokusirajući se na to zašto ste se osjećali tako kako ste se osjećali i pokušajte pronaći uzorak koji se ponavlja. Nesigurni ljudi često pomiješaju nečiju želju za kontrolom sa snagom i ustrajnošću i lako se nađu u mreži toksičnih control-freakova.

  1. Počnite vjerovati sebi

Jedan od razloga zbog kojih ljudi ostaju u odnosima koji im škode jest nedostatak vjere u sebe ili u svoju sposobnost prosuđivanja. Ako uvijek nalazite opravdanja za drugu osobu smatrajući da ona zapravo nije željela ništa loše, nego vam samo želi dobro, nećete daleko dogurati. Prestanite smišljati opravdanja za tuđa loša djela.

  1. Pokušajte razumjeti što vas drži u takvom odnosu

Vrijeme je da se zapitate zbog čega to sve podnosite. Previše ste uložili u taj odnos? Bojite se rupe u svom životu koja će nastati ako tu osobu stavite tamo gdje joj je mjesto? Ljudi su skloni zadržati ono što sada u ovom trenutku imaju radije nego da nešto izgube iako bi time izvukli dugoročnu korist. Više volimo izvjesno od neizvjesnog, čak i ako nas ovo prvo čini nesretnima, a to vrijedi i za odnose. Kad shvatite zbog čega stvarno ostajete u tom odnosu, možda vam se cijena i neće činiti toliko visoka.

  1. Naučite prepoznati toksično ponašanje

Ovo je posebno važno ako ste dugo u toksičnoj vezi, ili ste odrastali uz ljude koji su koristili riječi kao oružje. Ako vas netko ponižava ili vrijeđa riječima, a vas to boli, ne znači da ste preosjetljivi, što će vam osoba koja vam je to priuštila najčešće prišiti. Također, ako vam osoba odbija odgovoriti ili vas ignorira, to opet nije normalno. Ni kad vam stalno laže. Prepoznajte da sve ovo spada u toksično ponašanje. I onda se potrudite da više ne budete meta otrovnih strelica. Također, ako je netko stalno negativan, to će negativno utjecati i na vas i imate pravo i to smatrati toksičnim. A onda napravite sljedeće:

  1. Ušutkajte negativu

Recimo da vam se kolegica stalno na nešto žali (i uz to nikad ne pita vas kako ste). Vi osjećate pritisak da je morate slušati, jer inače ćete ispasti ili nezainteresirani ili bezobrazni, no postoji fina linija između suosjećanja i između vrtloga negativnih emocija u koje vas ona baš svaki put uvuče. Ovo ćete ubuduće uspjeti izbjeći samo ako postavite jasnu granicu i ako se distancirate kad je potrebno. Najbolji način da to učinite je da ju, kad vam ona saspe žalopojku, pitate na koji način namjerava riješiti taj problem. To će je ili ušutkati, ili ćete uspjeti okrenuti razgovor u produktivnom smjeru.

 

  1. Postavite granice

Ako je toksična osoba netko koga ne možete tek tako lansirati iz svoje orbite – susjed, kolega, svekrva, šef – onda morate postaviti granice tog odnosa. I to ne morate učiniti na grub ili osuđujući način, ali morate to učiniti odlučno i čvrsto. Recite kolegi da vaša suknja ne smije biti povod za šale u uredu. I svekrvi da uletjeti bez najave nedjeljom ujutro u vaš dom nije sasvim OK i da biste voljeli da ubuduće prije nazove. Tko zna, možda upali. Ako ne, onda planirajte izlaznu strategiju iz tog odnosa. Možda se u početku i nećete osjećati dobro, ali kroz neko vrijeme sigurno hoćete, i to puno bolje nego prije.

Kako prepoznati toksičnu osobu?

  • Stalno vas emocionalno uvlači u vlastite drame.
  • Iscrpljeni ste ili ljutiti kad ste s njom, ili nakon susreta s njom.
  • Redovito učini da se osjećate loše ili posramljeno.
  • U začaranom ste krugu rješavanja njezinih problema.
  • Ne prihvaća kad kažete “Ne”.
  • Kad ste s njom, osjećate se kao da hodate po minskom polju.
  • Emocionalno se isključujete kad ste s njom.
  • Njezine potrebe i probleme stavljate ispred svojih.
  • Osjećate se kao da vas kontrolira.
  • Strahujete od susreta s njom.